Samodzielna wymiana koła w samochodzie to pozornie proste zadanie. Czy tak jest naprawdę? Chociaż dla każdego faceta ta umiejętność to wręcz punkt honoru, okazuje się, że niewielu potrafi wymienić swoje koła przysłowiowo od „A do Z” robiąc to dobrze i bezpiecznie. Dlaczego?
Otóż wymianę koła- tak jak każdą czynność można wykonać lepiej lub gorzej. To, że koło nie odpadnie w trakcie jazdy nie znaczy, że zrobiłeś to dobrze. Twoje błędy mogą przyczynić się do wielu późniejszych problemów a także do pogorszenia komfortu jazdy długo po wymianie. Zatem przeczytaj nasz poniższy poradnik i zrób to tak, jak prawdziwy fachowiec. Poniżej przedstawiamy dwa scenariusze dla wymiany kół. Jeden, gdy złapiesz gumę w drodze na wakacje a drugi, gdy masz sezonowe opony na felgach i chcesz wymienić je sam.
Spis treści
WYMIANA KOŁA PODCZAS AWARII
Zanim rozpoczniesz swoje wymarzone, długo planowane wakacje, pamiętaj, że czeka Cię często kilku lub nawet kilkunasto godzinna podróż samochodem. Aby nie popsuć sobie humoru już na samym początku urlopu, zadbaj o swoje bezpieczeństwo oraz komfort psychiczny sprawdzając czy oprócz kontroli poziomu oleju, stanu wycieraczek, poziomu płynu chłodniczego i ciśnienia w oponach zabrałeś kilka naprawdę przydatnych przedmiotów. Należą do nich: Podnośnik, klucz, latarka, kliny pod koła, kamizelka ostrzegawcza.
I ETAP: Zadbaj o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu oraz przygotuj samochód
-
Włącz światła awaryjne.
Bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników ruchu to absolutna podstawa. Niewidoczny pojazd stojący na uboczu drogi może stanowić zagrożenie dla innych. Dlatego zjedź na pobocze drogi i włącz światła awaryjne. Idealnym miejscem do zmiany koła jest parking. Jeśli nie ma takiej możliwości musisz pamiętać nie tylko o swoim bezpieczeństwie ale również o innych uczestnikach ruchu.
-
Wyciągnij trójkąt ostrzegawczy.
Jeśli sytuacja wymaga działania na drodze wyciągnij trójkąt ostrzegawczy i ustaw go za samochodem w odległości:
a) 100 m za nim, jeżeli jesteś na autostradzie
b) 30- 50 m, jeśli znajdujesz się poza terenem zabudowanym.
c) 1 m za swoim pojazdem, jeżeli jesteś w mieście. -
Wyprostuj koła.
Bardzo ważne jest żeby o tym pamiętać przed uniesieniem auta. W sytuacji dużego stresu można o tym zapomnieć. W konsekwencji po podniesieniu samochodu okaże się, że nie odkręcimy koła, gdyż nie mamy na to miejsca. Niepotrzebna strata czasu.
-
Wrzuć bieg „jedynkę” lub wsteczny
-
Zaciągnij hamulec ręczny
-
Zablokuj koła klinami
Jeżeli nie wozisz ich w samochodzie poszukaj dwóch większych kamieni lub czegoś co zablokuje koło. Jeżeli będziesz demontował lewe przednie koło, podstaw kliny pod prawy tył. Najlepiej będzie jeśli zablokujesz koło z obu stron.
Jak samodzielnie wymienić koło
II ETAP: Wymiana koła
-
Wyciągnij „zapas”.
W większości samochodów koło zapasowe znajduje się w bagażniku pod pokrywą. Takie rozwiązanie z reguły nie powinno sprawić nam żadnych trudności. Więcej trudu będziemy musieli włożyć w demontaż koła, które wisi w koszu pod bagażnikiem ( na zewnątrz) lub jest zamocowane na linie jak np. w Renault Clio III.
-
Poluzuj śruby.
Teraz nadszedł czas by poluzować śruby od koła- ale nie za mocno. Mają być tylko lekko poluzowane abyś miał/a pewność, że gdy podniesiesz samochód odkręcisz je bez żadnych problemów. Śruby mogą być zakręcone zbyt mocno lub mogą być skorodowane. Jeśli nie używałeś wcześniej klucza dynamometrycznego być może będziesz musiał użyć sporo siły by sobie poradzić. Zrób to wtedy, gdy auto jest stabilnie oparte na czterech kołach.
-
Podłóż podnośnik.
Pamiętaj, że podnośnik musi stać stabilnie. Stawianie go na pochyłym lub grząskim podłożu to zły pomysł. Jeżeli nie masz możliwości aby zmienić koło w lepszym miejscu podłóż pod lewarek kawałek deski. Pamiętaj o właściwym miejscu jego użycia.
Choć każdy samochód jest inny, zdecydowana większość ma wyznaczone mocniejsze punkty w konstrukcji gdzie można bezpiecznie go unieść. Są to tzw. punkty podparcia samochodu ( najmocniejsze punkty w podwoziu samochodu).
W zdecydowanej większości powinieneś łatwo go odnaleźć, ponieważ wiele aut ma zaznaczone malutkie strzałki wskazujące miejsce odpowiednie na uniesienie pojazdu. Jeżeli nie wiesz gdzie w Twoim aucie takie miejsce się znajduje zajrzyj do instrukcji swojego samochodu.
Obrazek przedstawia punkty podparcia samochodu
-
Unieś auto.
Podnoś auto powoli -nie ma tu wielkiej filozofii. Wystarczy, że uniesiesz koło na 2 cm nad ziemią.
-
Zdemontuj koło.
Odkręć całkiem śruby i zdejmij ostrożnie koło. Jeżeli koło jest zapieczone-nie szarp go. Pamiętaj, że podnośnik nie jest taki stabilny i w przypadku szarpania może się przewrócić.
-
Załóż „dojazdówkę” lub koło zapasowe i dokręć.
Zakładając upewnij się, że koło dobrze przylega do piasty. Przykręć koło nie używając maksymalnej siły i opuść samochód. Dopiero gdy auto stabilnie stoi na 4 kołach dokręć śruby kluczem. Pamiętaj, że koło zapasowe mogło być nieużywane przez długi czas i może mieć mniej powietrza. Zachowaj wtedy szczególną ostrożność podczas dalszej jazdy. Kontynuując jazdę na kole zapasowym nie przekraczaj zalecanej prędkości 80 km/h.
SAMODZIELNA WYMIANA KÓŁ PRZED SEZONEM
Na samym początku uprzedzam, że nie zalecam samodzielnej, sezonowej wymiany kół. Samodzielna wymiana kół to tylko pozorna oszczędność, która może wygenerować spore koszty. Natomiast wiem, że wielu z Was z różnych powodów wykonuje tę czynność na własną rękę.
Od strony technicznej wymiana kół przed sezonem wygląda praktycznie tak samo jak wymiana koła podczas awarii. Ponieważ jest więcej czasu i mamy bardziej komfortowe warunki warto przestrzegać kilku zasad, dzięki którym jazda będzie bezpieczniejsza. Zatem podczas wymiany kół:
-
Co zrobić, gdy koło jest zapieczone i nie chce zejść?
Często zdarza się, że koło na piaście zapiekło się i jest problem z jego zdemontowaniem pomimo odkręconych śrub. Jeżeli nie pomoże kilkukrotne uderzanie dłonią, można spróbować użyć młotka gumowego i ponownie kilkakrotnie uderzyć w oponę. Trzeba pamiętać,aby nie uderzyć w felgę. O ile uderzamy w napompowaną oponę nic złego się nie stanie. Jeśli to nie pomaga jest jeszcze jeden niezawodny sposób. Upewnij się, że jedna nakrętka do śruby jest do połowy zakręcona na szpilce i w ten sposób zabezpiecza koło przed odpadnięciem. Następnie uderz kilkakrotnie młotkiem gumowym w oponę od wewnętrznej strony.
-
Wyczyść kołnierz piasty szczotką drucianą.
Nie zapomnij o wewnętrznej stronie felgi osiadającej na piaście. Za pomocą zwykłej szczotki drucianej oczyść obszar dookoła kołnierza piasty oraz część przylegającą do wewnętrznej części felgi.
-
Spryskaj kołnierz piasty smarem ceramicznym lub pastą miedzianą.
Powszechnie stosowaną praktyką w dobrych warsztatach wulkanizacyjnych jest spryskiwanie kołnierza piasty smarem ceramicznym zapobiegające zapiekaniu się koła. Używając smaru uważaj by smar nie dostał się do otworów na śruby. Pamiętaj, aby smar nie dostał się również na powierzchnię tarczy.
-
Sprawdź wizualnie stan tarcz hamulcowych i klocków.
Wymiana kół to idealna okazja by sprawdzić w jakim stanie są Twoje klocki hamulcowe i tarcze. Jeżeli nie wymienisz ich w porę, narazisz się na spore koszty. Sprawdź, czy grubość okładziny wynosi co najmniej 2 mm, a na tarczach nie ma widocznych przebarwień ani rys. Sprawdź również, czy nie ma wycieków oleju na amortyzatorach.
-
Sprawdź stan wentyli w kołach
Zanim założysz i przykręcisz koła, możesz upewnić się, że wentyle są w dobrym stanie i nie przepuszczają powietrza. Najpierw spryskaj je roztworem wody z mydłem a następnie bardzo lekko poruszaj nimi (nie rób nic na siłę). Jeżeli wentyl przepuszcza, zaczną wytwarzać się pęcherzyki powietrza- wówczas warto od razu udać się do wulkanizatora w celu jego wymiany. Lepiej zrobić to teraz, niż doznać niemiłej niespodzianki w postaci „kapcia” podczas jazdy.
-
Pamiętaj o prawidłowym kierunku opony kierunkowej.
Zanim założysz koło na piastę, upewnij się, że montujesz je prawidłowo. Jeśli jest to koło z oponą kierunkową strzałka musi wskazywać kierunek jazdy samochodu. Jeżeli masz oponę symetryczną – nie ma to znaczenia. Przy montażu opon asymetrycznych, z kolei pamiętaj, aby napis” outside” znajdował się na zewnątrz. Nadal często widuje samochody z oponami kierunkowymi zamontowanymi ze strzałką kierunkową do tyłu.
-
Do dokręcania koła użyj klucza dynamometrycznego.
Śruby/ nakrętki w kole powinny być dokręcone z odpowiednim momentem. Nie chodzi tutaj jedynie o to, żeby dokręcić koło odpowiednio mocno- tak żeby nie odpadło. Równie istotne jest to aby nie przekręcić śrub tzn. żeby nie dokręcać ich zbyt mocno ponieważ w ten sposób możemy je uszkodzić oraz narobić sobie sporego problemu przy odkręcaniu kół przed kolejnym sezonem lub, co gorsza w przypadku awarii opony na drodze.
-
Przykręcając koło zwróć uwagę na stan szpilek.
Jeśli są skorodowane i śruby ciężko się zakręcają, powinieneś je jak najszybciej wymienić a do tego czasu regularnie sprawdzać, czy są dokręcone. Nigdy nie smaruj szpilek żadnym smarem. Może to spowodować odkręcanie się śrub.
Zdjęcie przedstawiające dokręcanie koła kluczem dynmometrycznym
Dobre i renomowane warsztaty do dokręcania koła używają specjalnego wzoru. Dzięki jego zastosowaniu będziesz miał pewność, że równomiernie dociskasz koło do piasty podczas przykręcania. Łatwo zauważyć, że polega on na dokręcaniu kolejno po sobie śrub znajdujących się najdalej od siebie:
Pamiętaj, że guma przepuszcza cząsteczki powietrza, zatem Twoje koła nawet jeśli leżały w garażu będą miały zbyt małą jego ilość. Po samodzielnej wymianie koła powinieneś je jak najszybciej dopompować. Możesz to zrobić przy pomocy kompresora na stacji benzynowej.
Pamiętaj, że najlepiej udać się do profesjonalnego warsztatu.
Pamiętaj, że o ile awaria opony wymusza na nas samodzielną wymianę koła, to sezonowej wymianie kół powinno towarzyszyć wyważenie opon. Opony powinny być wyważane przynajmniej raz na 10 tys km a najlepiej co sezon. Jazda na niewyważonych oponach może przyczynić się do szybszego i nieregularnego zużycia bieżnika oraz ma niekorzystny wpływ na zawieszenie. Pamiętaj też, że raz na rok zaleca się prewencyjną wymianę wentyli.
Przy samodzielnej sezonowej przekładce kół, pamiętaj również o zastosowaniu prawidłowej rotacji kół.