Samodzielna wymiana koła w samochodzie krok po kroku

Samodzielna wymiana koła w samochodzie to pozornie proste zadanie. Czy tak jest naprawdę? Chociaż dla każdego faceta ta umiejętność to wręcz punkt honoru, okazuje się, że niewielu potrafi wymienić swoje koła przysłowiowo od „A do Z” robiąc to dobrze i bezpiecznie. Dlaczego?

Otóż wymianę koła- tak jak każdą czynność można wykonać lepiej lub gorzej. To, że koło nie odpadnie w trakcie jazdy nie znaczy, że zrobiłeś to dobrze. Twoje błędy mogą przyczynić się do wielu późniejszych problemów a także do pogorszenia komfortu jazdy długo po wymianie. Zatem przeczytaj nasz poniższy poradnik i zrób to tak, jak prawdziwy fachowiec. Poniżej przedstawiamy dwa scenariusze dla wymiany kół. Jeden, gdy złapiesz gumę w drodze na wakacje a drugi, gdy masz sezonowe opony na felgach i chcesz wymienić je sam.

Spis treści

WYMIANA KOŁA PODCZAS AWARII

Zanim rozpoczniesz swoje wymarzone, długo planowane wakacje, pamiętaj, że czeka Cię często kilku lub nawet kilkunasto godzinna podróż samochodem. Aby nie popsuć sobie humoru już na samym początku urlopu, zadbaj o swoje bezpieczeństwo oraz komfort psychiczny sprawdzając czy oprócz kontroli poziomu oleju, stanu wycieraczek, poziomu płynu chłodniczego i ciśnienia w oponach zabrałeś kilka naprawdę przydatnych przedmiotów. Należą do nich: Podnośnik, klucz, latarka, kliny pod koła, kamizelka ostrzegawcza.

I ETAP: Zadbaj o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu oraz przygotuj samochód

Jak samodzielnie wymienić koło

II ETAP: Wymiana koła

Choć każdy samochód jest inny, zdecydowana większość ma wyznaczone mocniejsze punkty w konstrukcji gdzie można bezpiecznie go unieść. Są to tzw. punkty podparcia samochodu ( najmocniejsze punkty w podwoziu samochodu).

W zdecydowanej większości powinieneś łatwo go odnaleźć, ponieważ wiele aut ma zaznaczone malutkie strzałki wskazujące miejsce odpowiednie na uniesienie pojazdu. Jeżeli nie wiesz gdzie w Twoim aucie takie miejsce się znajduje zajrzyj do instrukcji swojego samochodu.

Obrazek przedstawia punkty podparcia samochodu

Obrazek przedstawia punkty podparcia samochodu

SAMODZIELNA WYMIANA KÓŁ PRZED SEZONEM

Na samym początku uprzedzam, że nie zalecam samodzielnej, sezonowej wymiany kół. Samodzielna wymiana kół to tylko pozorna oszczędność, która może wygenerować spore koszty. Natomiast wiem, że wielu z Was z różnych powodów wykonuje tę czynność na własną rękę.

Od strony technicznej wymiana kół przed sezonem wygląda praktycznie tak samo jak wymiana koła podczas awarii. Ponieważ jest więcej czasu i mamy bardziej komfortowe warunki warto przestrzegać kilku zasad, dzięki którym jazda będzie bezpieczniejsza. Zatem podczas wymiany kół:

Zdjęcie przedstawiające dokręcanie koła kluczem dynmometrycznym

Dobre i renomowane warsztaty do dokręcania koła używają specjalnego wzoru. Dzięki jego zastosowaniu będziesz miał pewność, że równomiernie dociskasz koło do piasty podczas przykręcania. Łatwo zauważyć, że polega on na dokręcaniu kolejno po sobie śrub znajdujących się najdalej od siebie:

Pamiętaj, że guma przepuszcza cząsteczki powietrza, zatem Twoje koła nawet jeśli leżały w garażu będą miały zbyt małą jego ilość. Po samodzielnej wymianie koła powinieneś je jak najszybciej dopompować. Możesz to zrobić przy pomocy kompresora na stacji benzynowej.

Pamiętaj, że najlepiej udać się do profesjonalnego warsztatu.

Pamiętaj, że o ile awaria opony wymusza na nas samodzielną wymianę koła, to sezonowej wymianie kół powinno towarzyszyć wyważenie opon. Opony powinny być wyważane przynajmniej raz na 10 tys km a najlepiej co sezon. Jazda na niewyważonych oponach może przyczynić się do szybszego i nieregularnego zużycia bieżnika oraz ma niekorzystny wpływ na zawieszenie. Pamiętaj też, że raz na rok zaleca się prewencyjną wymianę wentyli.

Przy samodzielnej sezonowej przekładce kół, pamiętaj również o zastosowaniu prawidłowej rotacji kół.

Copyright © 2018 TG-WULKAN