Oznaczenia opon to nie tylko rozmiar i indeksy prędkości i nośności. Chociaż bezsprzecznie te informacje są najważniejsze , możesz ze swojej opony wyczytać znacznie więcej. Przeczytaj nasz poradnik a dowiesz się nie tylko co nieco o historii swojej opony ale również dowiesz się, jakie inne oznaczenia są istotne dla Twojego komfortu jazdy i bezpieczeństwa.
Jako mobilny serwis opon dostajemy sporo telefonów z różnymi pytaniami dotyczącymi symboli na oponach. Pytacie nie tylko o rozmiar, indeksy ale również oznaczenia opon kierunkowych, asymetrycznych, dot i wiele innych. Prawda jest taka, że im lepiej znasz swoje opony, tym bezpieczniejszym jesteś kierowcą. Znajomość swoich opon to również większa świadomość i oszczędność przy zakupie nowych gum. Zatem przeczytaj nasz poradnik i przy najbliższej okazji spójrz na czym tak naprawdę jeździsz.
Spis treści
-
- Rozmiar opon
- Indeks nośności & indeks prędkości
- Opony z oznaczeniem m+s (mud & snow)
- Oznaczenia opon zimowych
- Rotacja – kierunek montażu opony
- Data produkcji opony
- E4- homologacja na kraje unii europejskiej
- Oznaczenie opony asymetrycznej
- Numery dodatkowe
- Pozostałe oznaczenia na oponach
- Oznaczenia opon – podsumowanie
ROZMIAR OPONY
Za przykład posłuży nam opona o rozmiarze 205/55 R16 91H:
205/55 R16
absolutnie podstawowy parametr opony, o czym świadczy fakt, że jest wyżłobiony dużą czcionką – tak, aby był łatwy do zlokalizowania. Kupując nowe opony, musimy bezwzględnie znać te dane. Jeżeli przydarzy Ci się awaria i wezwiesz nas na pomoc, zawsze zapytamy Cię o rozmiar Twojej opony. Podobnie, gdy chcesz kupić komplet nowych gum – musisz podać ich rozmiar. Spójrz jakie to proste:
205
oznacza szerokość opony wyrażoną w milimetrach. Na poniższym rys. szerokość ta jest oznaczona strzałką w kolorze czerwonym.
55
to tzw. profil opony. W skrócie jest to stosunek wysokości opony do szerokości wyrażony w procentach. Zatem oznaczenie 205/55 mówi nam, że wysokość profilu stanowi 55 % szerokości opony. Wysokość profilu zaznaczona jest strzałką w kolorze żółtym na poniższej ilustracji. Im niższy profil opony (jej wysokość), tym lepsza przyczepność na drodze- za to jazda jest mniej komfortowa. Zatem w oponie 205/55 R16 – wysokość profilu stanowi 55% szerokości opony (55% z 205 milimetrów). Można bez problemu policzyć, że wysokość profilu opony o podanych wymiarach wyniesie 112,75 mm. Opony o profilu niższym, niż 55 zaliczane są do tzw. „opon niskoprofilowych”.
R
oznacza, że jest to opona o konstrukcji radialnej (Oprócz tego typu opon występują też opony diagonalne, jednak zdecydowana większość opon dostępnych dzisiaj na rynku to opony radialne).
16
to średnica wewnętrzna opony, a średnica zewnętrzna felgi wyrażona w calach (zaznaczona niebieską strzałką).
Więcej na temat rozmiaru opon przeczytasz tutaj.
INDEKS NOŚNOŚCI & INDEKS PRĘDKOŚCI
Gdy znamy już rozmiar, powinniśmy przyjrzeć się dwóm kolejnym parametrom, którymi są indeks nośności i indeks prędkości. Zlokalizujesz je w łatwy sposób, gdyż znajdują się zaraz za rozmiarem. Są one również bardzo istotne, gdyż opona o tych samych wymiarach może mieć inny indeks nośności (liczba) i prędkości (litera), np. 94H.
Indeks nośności
dwu, lub trzycyfrowy wskaźnik, który informuje, jaki maksymalny ciężar może bezpiecznie unieść Twoja opona. Każdy indeks ma przyporządkowany ciężar, który opona może przenieść. Im wyższy indeks nośności, tym opona jest sztywniejsza i może unieść większy ciężar.
Zatem w przypadku opony 94H liczba 94 oznacza, że opona ta jest w stanie bezpiecznie przenieść maksymalny ciężar 670 kg poruszając się z prędkością 210 km/h (wynika to z indeksu prędkości który zaraz umówimy) . Pamiętaj! Nigdy nie montuj opon o niższym indeksie nośności, niż zalecany przez producenta. Może to grozić co najmniej szybszym zużyciem opony, a w skrajnych przypadkach doprowadzić do awarii opony podczas jazdy i w efekcie wypadku. Samochody osobowe przeważnie posiadają indeksy nośności od 71 do 110. Tabelę z indeksami nośności znajdziesz poniżej:
Tabela nośności opon osobowych
Indeks | Nośność(kg) |
---|---|
80 |
450 |
81 |
462 |
82 |
475 |
83 |
487 |
84 |
500 |
85 |
515 |
86 |
530 |
Indeks | Nośność(kg) |
---|---|
87 |
545 |
88 |
560 |
89 |
580 |
90 |
600 |
91 |
615 |
92 |
630 |
93 |
650 |
Indeks | Nośność(kg) |
---|---|
94 |
670 |
95 |
690 |
96 |
710 |
97 |
730 |
98 |
750 |
99 |
775 |
100 |
800 |
Indeks | Nośność(kg) |
---|---|
101 |
825 |
102 |
850 |
103 |
875 |
104 |
900 |
105 |
925 |
106 |
950 |
107 |
975 |
Indeks prędkości
Występuje razem z indeksem nośności, jako litera (np. H w oznaczeniu 94H). Informuje on, z jaką największą prędkością może poruszać się samochód na tej oponie. W tym przypadku oznacza on, że mając maksymalnie obciążony samochód ( 670 kg na jedno koło) prędkość maksymalna jaką jest w stanie wytrzymać ta opona to 210 km/h.
Indeks prędkości
Symbol | Prędkość |
---|---|
B |
Do 50 km/h |
C |
Do 60 km/h |
D |
Do 65 km/h |
E |
Do 70 km/h |
F |
Do 80 km/h |
G |
Do 90 km/h |
H |
Do 210 km/h |
J |
Do 100 km/h |
K |
Do 110 km/h |
L |
Do 120 km/h |
Symbol | Prędkość |
---|---|
M |
Do 130 km/h |
N |
Do 140 km/h |
P |
Do 150 km/h |
Q |
Do 160 km/h |
R |
Do 170 km/h |
S |
Do 180 km/h |
T |
Do 190 km/h |
U |
Do 200 km/h |
V |
Do 270 km/h |
W |
Do 270 km/h |
Symbol | Prędkość |
---|---|
Y |
Do 300 km/h |
– |
– |
A1 |
Do 5 km/h |
A2 |
Do 10 km/h |
A3 |
Do 15 km/h |
A4 |
Do 20 km/h |
A5 |
Do 25 km/h |
A6 |
Do 30 km/h |
A7 |
Do 35 km/h |
A8 |
Do 40 km/h |
OPONY Z OZNACZENIEM M+S (mud & snow)
M+S (mud & snow)
mogą też być oznaczone, jako M&S, M/S, MS. To oznaczenie jest prawdopodobnie najbardziej mylącym ze wszystkich pozostałych symboli. M+S często jest traktowana przez kierowców jak opona zimowa. Sądzą, że symbol M+S zapewnia bezpieczeństwo jazdy po dużym śniegu i błocie. BŁĄD!! Symbol M+S ma znaczenie dużo bardziej ogólne.
Używa się go również w oznaczeniach opon wielosezonowych oraz terenowych. Oznacza mniej więcej tyle, że opona posiada lepsze osiągi na świeżym i topniejącym śniegu i błocie, niż standardowa opona letnia. W skrócie M+S oznacza, że bieżnik jest w stanie poradzić sobie z jazdą na śniegu, ale to wcale nie musi być opona zimowa! W trudnych zimowych warunkach M+S to za mało.
Oznaczenia opon symbolem M+S nie wymagają żadnych testów. Jest to deklaracja producenta. A wiec opona oznakowana jako M+S może być uznana za typowo zimową tylko wówczas, jeśli znajduje się razem z symbolem 3pmsf czyli popularnym płatkiem śniegu wewnątrz góry. Dlaczego? Odpowiedź poniżej:
OZNACZENIA OPON ZIMOWYCH
( z ang. three peak mountain snow flake, czyli płatek śniegu wewnątrz trójwierzchołkowej góry). Znak ten mówi, że opona została oficjalnie zatwierdzona, jako spełniająca wymogi opony zimowej. Weryfikacja ta odbywa się poprzez poddanie ich specjalistycznym testom na przyspieszenie, trakcję oraz hamowanie w trudnych zimowych warunkach. Mimo, iż często uważa się, że to symbol M+S oznacza oponę zimową, tak naprawdę tylko ten znaczek jest gwarancją, że posiadana opona ma optymalny wzór, mieszankę oraz kształt bieżnika przeznaczony do jazdy w zimowych warunkach. Certyfikat 3pmsf oznacza, że opona ta spełnia lub przewyższa standardy trakcji na ośnieżonych drogach. (according to ECE 117.02 snow test).
ROTACJA- KIERUNEK MONTAŻU OPONY
Rotation
(w oponach kierunkowych) kierunek montażu opony. Opony kierunkowe to takie, których konstrukcja bieżnika jest zbudowana tak, aby mógł on poprawnie toczyć oponę po jezdni tylko w jednym kierunku. Każdy producent oznacza go trochę inaczej, jednak zawsze ma on postać strzałki. Oznacza po prostu kierunek prawidłowego obrotu opony. Strzałka zawsze powinna być skierowana w kierunku jazdy. Jest to szczególnie ważne oznaczenie przy samodzielnej wymianie koła. Trzeba wówczas zwracać uwagę na to, aby nie zamontować koła ze strzałką w odwrotnym kierunku jazdy, gdyż bieżnik będzie narażony na szybsze zużycie. Zmniejszy się również komfort i bezpieczeństwo jazdy, gdyż trakcja w warunkach mokrej nawierzchni może ulec pogorszeniu. Założenie opon kierunkowych w niewłaściwym kierunku zdarza się nawet w renomowanych warsztatach wulkanizacyjnych.
DATA PRODUKCJI OPONY
Jeżeli chcesz wiedzieć, jak stare są Twoje opony i kiedy ich data ważności się skończy – możesz łatwo to sprawdzić, odszukując datę ich produkcji, zlokalizowaną na ścianie bocznej opony za skrótem DOT (data produkcji jest składową kodu DOT). Zwykle jest obramowana, składa się z 4 cyfr. Dwie pierwsze cyfry oznaczają numer tygodnia w danym roku ( od 1 do 52). Dwie ostatnie cyfry oznaczają rok produkcji.
Przykład: 4110 – Czterdziesty pierwszy tydzień 2010 roku
Oznaczenie DOT jest widoczne po obu stronach opony, jednak nie zawsze w całości. Często zdarza się tak, że te 4 ostatnie cyfry znajdują się tylko na jednym z boków opony. Dlatego nie zawsze jesteś w stanie odczytać datę produkcji z opony która jest już zamontowana w samochodzie. Najlepiej jest zrobić to jeszcze przed montażem.
Może zdarzyć się, że data produkcji Twoich opon składa się tylko z 3 cyfr – oznacza to, że zostały wyprodukowane przed 2000 rokiem i termin ich przydatności dawno już minął. Data 248 oznaczałaby zatem dwudziesty czwarty tydzień 2008 roku.
Niektórzy producenci zalecają wymianę opon na nowe kiedy mają więcej niż 6 lat.. W praktyce jednak przyjęło się wymieniać opony ze względu na wiek dopiero po 10 latach użytkowania.
E4- Homologacja na kraje Unii Europejskiej
Oznaczenia opon tego typu pojawiają się w okręgu lub prostokącie. Duża litera ‘E’ oraz numer, który oznacza kraj w którym opona została po raz pierwszy zarejestrowana.
Code | Country | Code | Country |
E1 | Niemcy | E21 | Portugalia |
E2 | Francja | E22 | Rosja |
E3 | Włochy | E23 | Grecja |
E4 | Holandia | E24 | Irlandia |
E5 | Szwecja | E25 | Chorwacja |
E6 | Belgia | E26 | Słowenia |
E7 | Węgry | E27 | Słowacja |
E8 | Czechy | E28 | Białoruś |
E9 | Hiszpania | E29 | Estonia |
E10 | Jugosławia | E31 | Bośnia i Hercegowina |
E11 | Wielka Brytania | E32 | Łotwa |
E12 | Austria | E34 | Bułgaria |
E13 | Luksemburg | E37 | Turcja |
E14 | Szwajcaria | E40 | Macedonia |
E16 | Norwegia | E43 | Japonia |
E17 | Finlandia | E45 | Australia |
E18 | Dania | E46 | Ukraina |
E19 | Rumunia | E47 | RPA |
E20 | Polska | E48 | Nowa Zelandia |
OZNACZENIE OPONY ASYMETRYCZNEJ
OUTSIDE
(po ang. 'na zewnątrz’) – oznaczenie, znajdujące się na stronie opony, która powinna być zamontowana na zewnątrz. Charakterystyczna dla opon asymetrycznych, ponieważ mają one inny wzór bieżnika po wewnętrznej stronie i inny po zewnętrznej. Napis 'OUTSIDE’ powinien zawsze znajdować się na zewnątrz, a 'INSIDE’ wewnątrz. Na napis ten szczególnie trzeba zwrócić uwagę podczas montażu opony na feldze.
OZNACZENIA OPON TYPU RUN FLAT
Opony Run Flat to opony specjalnie wzmacniane na bokach, które dzięki swojej konstrukcji po przebiciu pozwalają na kontynuowanie jazdy jeszcze przez kilkanaście-kilkadziesiąt kilometrów. Często opony typu Run Flat są oznaczane przez producentów w różny sposób:
SSR
Continental (Self supporting Run Flat- oznaczenie opon typu 'run flat’ w oponach Continental)
Poniżej przykłady, jak opony typu Run Flat oznaczają inni producenci:
DSST
Dunlop Self-Supporting Technology EMT (Extended Mobility Tyre) lub ROF– Goodyear HRFS – Hankook RunFlat System PAX – Michelin RFT – Bridgestone Run Flat Tyre RSC – BMW Runflat System Component SSRF – Pirelli Self-Supporting Run Flat TRF – Toyo Run Flat XRP – Kumho eXtended Run-Flat Performance ZP – Michelin Zero Pressure ZPS – Yokohama Zero Pressure System.
NUMERY DODATKOWE
Numer DOT
Department of Transportation. Skrót oznacza, że przy produkcji opon przestrzegano norm wytyczonych przez amerykański departament transportu. Jeżeli nie jesteś wulkanizatorem lub pasjonatem motoryzacji, nie jest on dla Ciebie istotny.
Numer TIN
Tire Identification Number. 10,11 lub 12 cyfr lub liter oznaczających datę, lokalizację produkcji oraz rozmiar. HW– kod fabryki. W tym przypadku to opona pochodząca z zakładu produkcyjnego BARUM Continental wyprodukowana w Otrokovicach, Czechy. 0F- kod rozmiaru opony nadany przez Continental oponie o rozmiarze 205/55 R16 AXXY– kod typu opony. Choć oznaczenie tego kodu jest dowolne i nie podlega żadnym regulacjom, producenci stosują je przeważnie w celu sprawnego śledzenia zwrotów.
POZOSTAŁE OZNACZENIA NA OPONACH
TUBELESS
opona bezdętkowa.
EXTRA LOAD
(lub Reinforced) n- opony, które są specjalnie wzmocnione i przystosowane do unoszenia cięższego ładunku oraz wytrzymują większe ciśnienie, niż standardowe opony w tym samym rozmiarze.
TREADWEAR INDICATOR
wskaźnik zdzieralności opony. Wskaźnik, który informuje kierowcę o stanie bieżnika. Gdy jego głębokość zrówna się z ‘TWI’, opony są do wymiany. Występuje w postaci drobnego gumowego paska między bieżnikiem.
MADE IN CZECH REPUBLIC
z ang. wyprodukowano w Czechach.
MAX LOAD i MAX INFLATION
np. 350 KPA – ciśnienie maksymalne tej opony wynosi 350 kilopaskali. 100 [kPa] =1 bar, a zatem nietrudno przeliczyć, że 350[kPa] to 3,5 bara. Maksymalnym bezpiecznym ciśnieniem dla tej opony będzie 3,5 bara. Bardzo ważne jest aby nie mylić tej wartości z optymalnym ciśnieniem w oponach. Przekroczenie ciśnienia maksymalnego może grozić jej rozerwaniem. Jest to ciśnienie mierzone na zimnej oponie.
TRADEWEAR – Jest to wskaźnik trwałości opony. Im wyższa wartość- tym opona bardziej trwała. Dla przykładu opona Pirelli PZERO NERO GT w rozmiarze 225/40 R 18 posiada ten wskaźnik na poziomie 260- jest to dobry wynik.
TRACTION– To jest indeks przyczepności, określony 4 oznaczeniami literowymi (AA- najlepszy) >(A)>(B)>(C- najgorszy)
TEMPERATURE– Indeks odporności na przegrzanie się opony. Jest wyrażony za pomocą liter (A- Najlepsza), (C – najgorsza).
Oceny nadaje się poprzez testy które wyglądają następująco :
1. Aby uzyskac oznaczenia „A” opona musi przejść próbę jazdy przez 30 minut z prędkością 185 km/h
2. Aby uzyskać oznaczenie „B” musi przejść próbę jazdy przez 30 minut z prędkością 160 km/h
3. I w końcu aby uzyskać oznaczenie „C” musi przejść próbę jazdy przez 3o minut z prędkością.. 135 km/h
OZNACZENIA OPON – PODSUMOWANIE
Teraz już sam widzisz, że to nie takie trudne. Mamy nadzieję, że objaśniliśmy najistotniejsze oznaczenia opon. Jeżeli pominęliśmy coś ważnego, coś jest dla was niejasne, albo macie jakieś pytania – piszcie do nas i komentujcie. Jeżeli na waszych oponach są symbole, których nie wymieniliśmy – zróbcie zdjęcie, a my chętnie uzupełnimy naszą stronę. Aby zwiększyć żywotność opon – należy je oczywiście odpowiednio przechowywać, o czym napisaliśmy TUTAJ.