Opony dostawcze do busa- czy droższe zawsze oznacza lepsze?

Zakup opon do auta dostawczego to poważna decyzja biznesowa dla wielu przedsiębiorstw a dla instytucji publicznych często kwestia odpowiedzialności. Ponieważ samochody dostawcze to najczęściej pojazdy firmowe, które mają zarabiać, ich przemyślany zakup powinien być traktowany jak każda inna inwestycja. Zatem jakie opony do busa kupić aby uniknąć problemów nie narażając się przy tym na koszty? O tym przeczytasz poniżej.

Spis treści

opony dostawcze

Opony dostawcze a osobowe

Zanim powiem, jak szukać opon pod Twój biznes musisz wiedzieć czym charakteryzują się wszystkie opony dostawcze ogólnie i czym różnią się od opon osobowych.

Przede wszystkim, jeżeli szukasz opony do busa, musi być to opona wzmacniana, tzn. o wzmocnionej budowie. Są one często zbudowane z wytrzymalszych tworzyw. Aby wzmocnić ich konstrukcję, używa się do tego materiałów dodatkowych, jak np. dodatkowa warstwa osnowy. Opony do samochodów dostawczych mają przy rozmiarze dopisaną literę „C” lub „LT” (Light Truck), co oznacza, że są wzmacniane. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat symboli stosowanych w branży oponiarskiej, przeczytaj nasz artykuł Oznaczenia opon.

Koncerny produkują do dostawczaków opony wzmacniane po to, aby były one w stanie przenieść większy ciężar niż standardowa opona do samochodu osobowego. Jak to w życiu często bywa samochody dostawcze często bywają przeładowane.

Kiedyś otrzymałem wezwanie i miałem okazję przetestować jak zachowuje się załadowany samochód dostawczy, przewożący ok. 3 tony drewna, do którego założono opony w tym samym rozmiarze, jednak nie wzmacniane a ze zwykłej osobówki.

Jaki był rezultat ?

Ściana boczna nie była w stanie unieść tak dużego ciężaru, co sprawiło że opona „usiadła” i wyglądała jakby nie było w niej w ogóle powietrza. Samochód rzucało na boki podczas jazdy równą, prostą drogą. Opony bardzo słabo reagowały na wszelkie ruchy kierownicą,  auto dosłownie pływało- nie dało się nim jechać. Wniosek? Kupując opony do busa zawsze pamiętaj aby miały za rozmiarem oznaczenie „C” lub „LT”.

Np. 195/75 R16 C

opona do busa

 

 

Kolejnym istotnym elementem jest indeks nośności. Chociaż indeksy są dostosowywane do rozmiaru, praktycznie wszystkie opony 225/65 R16 C mają indeks 112/110 lub po prostu 112.

Jakie opony dostawcze kupić?

Kupując opony do samochodu dostawczego, powinieneś szczególnie zwrócić uwagę na następujące parametry:

Niektóre z tych informacji są zawarte na etykiecie unijnej opon, które znajdują się na nowo kupionej oponie w formie naklejki. Pozostałe informacje oraz opinie innych użytkowników warto zasięgnąć na różnych forach internetowych, testach typu ADAC lub zwyczajnie kontaktując się z warsztatem wulkanizacyjnym.

Często spotykam się z tym, że kierowcy szukający opon skupiają się na parametrach, które są dla nich mało przydatne. Np. nie ma sensu kupować opon, których producent chwali się niskimi oporami toczenia i niskim zużyciem paliwa jeśli samochodem dostawczym jeździmy po mieście. 

Tak samo nie sztuką jest kupić najdroższą i najlepszą oponę. Powiem  szczerze, że cena w tym przypadku to nie zawsze najlepszy wyznacznik. Auta dostawcze to z reguły auta firmowe, które mają na siebie zarabiać. Dlatego opona powinna być traktowana jak każda inna inwestycja, która może się zwrócić lub być generować niepotrzebne koszty.

Oczywiście, nie ma co do tego wątpliwości, że markowe opony klasy premium są jakościowo lepsze od chińskich gum.  Pamiętaj jednak, że każda z opon, które kupisz legalnie na rynku przeszła weryfikację oraz posiada atest (chińskie też :)) a cena opon z segmentu premium w porównaniu do tanich opon budżetowych potrafi być czasem nawet trzykrotnie wyższa!

Dlatego to, jaką oponę wybierzesz powinno zależeć głównie od tego, jak eksploatujesz swój samochód ale także od tego czym i w jaki sposób jeździsz oraz jakie zadania spełnia Twój bus.

PRZYKŁAD 1:

Jeżeli jesteś kierowca, który pokonuje długie trasy autostradą, istotnym czynnikiem będą:

PRZYKŁAD 2:

Natomiast dla kierowcy który porusza się głównie po mieście, np. rozwozi gaz, hałas emitowany przez opony to raczej nie wiele znaczący aspekt. Głównie powinien się skupić na

 

Wiadomo też, że mało kto chce kupować opony o wartości 2 tysięcy złotych do 20 letniego samochodu, dlatego to jakim jeździsz samochodem, także ma znaczenie.

Do Iveco z 2000 roku które w środku jest tak głośne, że trudno jest rozmawiać przez telefon, nie ma sensu montowanie ultra cichych opon, ponieważ podejrzewam, że nawet te najgłośniejsze mogłyby nie wnieść w tym przypadku żadnej różnicy.

Wybór opon do samochodu dostawczego nie jest wcale taki trudny, jednak jest to  zawsze pewnego rodzaju kompromis. Ostateczna decyzja najczęściej zależy od ceny. Co do tanich opon budżetowych i ich jakości, sam byłem mocno zaskoczony.

Podam znów przykład.

Pewna firma, która serwisuje u Nas samochody zawsze inwestowała w opony klasy premium. Są to auta które jeżdżą po całej Europie. Właściciel floty chciał mieć coś pewnego, bezpiecznego i przede wszystkim uznał, że jeśli kupi droższe to wystarczą im na dłużej. Otóż okazało się, że co sezon kupowali nowe opony ponieważ te zdzierały się niemal do zera w ciągu jednego sezonu.

Pewnego razu przeprowadziliśmy eksperyment, i do 5 samochodów typu Renault master założyliśmy opony pewnej chińskiej marki w rozmiarze 225/65 R16 C. Okazuje się, że opony  sprawują się bardzo dobrze, nie zużywają się wcale szybciej niż te wszystkie poprzednie TOP marki, a kierowcy zapytani o to jak im się jeździ na tych oponach, powiedzieli, że dobrze. Nawet nie wyczuli różnicy w prowadzeniu samochodu.

Nie mam zamiaru rekomendować opon chińskich jako tak samo dobrych, jak topowe marki premium. Chcę jedynie powiedzieć, że nie zawsze wybór tańszej opony  jest złym wyborem.

Opony z segmentu premium są najbardziej zaawansowane technologicznie. W te marki producenci stale inwestują, żeby tworzyć jeszcze lepsze i jeszcze bezpieczniejsze opony. Nie bez przyczyny praktycznie na każdym teście opon, w czołówce znajdują się takie marki jak Michelin, Continental, Bridgestone, Nokian, Goodyear, Dunlop itd.

Jeżeli chodzi o opony z segmentu budżetowego- są mniej zaawansowane technologicznie. Technologia cały czas posuwa się do przodu a Ci producenci używają zwyczajnie starszych, sprawdzonych technologii. Bywa też tak, że niektóre z opon budżetowych wykorzystują tą samą technologię, która była wykorzystywana kilka lat temu przez producentów opon klasy premium.

Więc na pewno decydując się na oponę marki dębica, barum, goodride czy powertrac nie jest tak, że są to opony z niewiadomego pochodzenia i o nie wiadomo jakich parametrach.

 

Chcesz mieć najlepsze opony ?- zasięgnij informacji o takich oponach jak :

Jeżeli szukasz czegoś naprawdę dobrego ale w rozsądnej cenie, powinieneś skupić się na takich oponach jak : Firestone, Uniroyal, Hankook, Fulda, Kleber itd.

Jeśli potrzebujesz nowych opon ale istotnym czynnikiem jest cena i nie chcesz dużo wydawać na nowe ogumienie wybierz coś z poniższych:

 

Z doświadczenia wiem, że kierowcy  często wiedzą mniej więcej na co zwracać uwagę przy zakupie odpowiednich opon. Mimo wszystko ich ostateczny wybór w większości przypadków zależy właśnie od ceny.

Weźmy dla przykładu opony letnie w rozmiarze 226/65 R16 C

 

Za nowe opony dostawcze z segmentu premium, zapłacisz około 2000 zł za komplet (chociaż ceny niektórych opon sięgają nawet 2500 zł )

Klasa średnia to wydatek na poziomie 1600- 1800 zł

W klasie budżetowej, dobre i porządne opony możesz kupić nawet od 900 zł za cały komplet- to często niewiele więcej niż wydasz na używane opony które na pewno nie posłużą Ci tak długo jak nowe.

Na koniec przedstawiamy zestawienie opon najczęściej kupowanych przez Naszych klientów :

 

Opony letnie do dostawczaka  :

Premium: Bridgestone Duravis R 660, Michelin Agilis +

Średnia: Uniroyal Rainmax, Kleber Transpro

Budżetowa:Kormoran vanpro B2, Powertrac Vantour, Gislaved COM*SPEED

Opony zimowe do dostawczaka  :

Premium: Michelin Agilis Alpin, Bridgestone Blizzak

Średnia: Fulda Conveo Trac 2,Kleber Transalp

Budżetowa: Goodride SW 612, Kormoran VANPRO Winter, Gislaved EuroFrost

 

 

 

Wróc do Bloga

Brak nowszych wpisów

Copyright © 2018 TG-WULKAN