Opony dostawcze do busa- czy droższe zawsze oznacza lepsze?

Zakup opon do auta dostawczego to poważna decyzja biznesowa dla wielu przedsiębiorstw a dla instytucji publicznych często kwestia odpowiedzialności. Ponieważ samochody dostawcze to najczęściej pojazdy firmowe, które mają zarabiać, ich przemyślany zakup powinien być traktowany jak każda inna inwestycja. Zatem jakie opony do busa kupić aby uniknąć problemów nie narażając się przy tym na koszty? O tym przeczytasz poniżej.

Spis treści

opony dostawcze

Opony dostawcze a osobowe

Zanim w ogóle przystąpisz do poszukiwań przez internet, upewnij się, że na pewno wiesz jak sprawdzić stan swoich obecnych opon. Zgadzam się, że lepiej jest dmuchać na zimne i kupić komplet nowych gum wcześniej niż za późno, jednak wielu kierowców mogłoby zaoszczędzić sporo firmowych środków bez narażania auta na niebezpieczeństwo, gdyby potrafili zweryfikować poprawnie stan ogumienia.

Zanim powiem, na co zwrócić uwagę szukając nowych opon do busa musisz wiedzieć czym charakteryzują się wszystkie opony dostawcze ogólnie i czym różnią się od opon osobowych.

Przede wszystkim, jeżeli potrzebujesz opony do busa, szukaj opony wzmacnianej z oznaczeniem „C” lub „LT”(z ang. Light Truck).

Opony tego typu są zbudowane z wytrzymalszych tworzyw. Jako wzmocnienie używa się często dodatkowej warstwy osnowy.

Wielu kierowców ma tego świadomość, jednak próbują eksperymentować i często zadają pytania typu”:

Czy do busa muszą być opony C”?

Odpowiedź brzmi „tak”.

Koncerny produkują do aut dostawczych opony wzmacniane po to, aby były one w stanie przenieść większy ciężar niż standardowa opona do samochodu osobowego. Jak to w życiu często bywa samochody dostawcze często bywają przeładowane.

Kiedyś otrzymałem wezwanie i miałem okazję przetestować jak zachowuje się załadowany samochód dostawczy, przewożący ok. 3 tony drewna, do którego założono opony w tym samym rozmiarze, jednak nie wzmacniane a ze zwykłej osobówki.

Jaki był rezultat ?

Ściana boczna nie była w stanie unieść tak dużego ciężaru, co sprawiło że opona „usiadła” i wyglądała jakby nie było w niej w ogóle powietrza. Samochód rzucało na boki podczas jazdy równą, prostą drogą. Opony bardzo słabo reagowały na wszelkie ruchy kierownicą,  auto dosłownie pływało- nie dało się nim jechać. Wniosek? Kupując opony do busa zawsze pamiętaj aby miały za rozmiarem oznaczenie „C” lub „LT”.

Np. 195/75 R16 C

Inny przykład: 

Pewnego razu zdarzyło mi się wymieniać opony w Oplu Vivaro, który jest eksploatowany do przewozu osób i wykorzystywany jako samochód osobowy.
Kierowca tego auta, zamontował do niego koła z innego samochodu i były to opony nie przeznaczone do samochodów dostawczych.

Ponieważ jeździły w nim tylko 3 osoby, waga auta była niewielka, dlatego mocno napompowane opony zdały egzamin i właściciel był zadowolony.
Trzeba jednak pamiętać, że w momencie gdy do samochodu weszłoby przewidziane 8 osób, auto byłoby mocno załadowane i opony bez wzmocnienia mogłyby tego ciężaru nie wytrzymać.
Wcale nie musi kończyć się to od razu spektakularnym wystrzałem na drodze. Te opony po prostu będą bardzo ciężko pracowały, w efekcie czego na bokach będą się bardzo grzać.
Jednocześnie, barki opony zużyją się znacznie szybciej niż powinny i opona w bardzo krótkim czasie może okazać się do wyrzucenia.
Jeszcze jednym bardzo ważnym aspektem jest oznaczenie maksymalnego ciśnienia opon.

Jest to oznaczenie o którym niewiele się mówi.

Zazwyczaj na oponach do aut dostawczych znajdziesz informację, że maksymalnie można tą oponę napompować do 4.75 bar. Przy czym oponę do przeciętnego samochodu osobowego można napompować
do niecałych 3 bar. Więc pamiętaj, że jeżeli nie masz opon do samochodu dostawczego a na naklejce z ciśnieniem przeczytasz, że należy koło napompować do 4.5 bar, jest to bardzo niebezpieczne.

Zatem opony do samochodów dostawczych mają przy rozmiarze dopisaną literę „C” lub „LT” (Light Truck).

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat symboli stosowanych w branży oponiarskiej, przeczytaj nasz artykuł Oznaczenia opon.

opona do busa

 

Indeks nośności w autach dostawczych

W autach dostawczych możesz spotkać się z indeksem nośności składającym się z 2 liczb. Np. 107/105. Co to oznacza i jak poprawnie to odczytać ?

Najprościej rzecz ujmując : jedne są dla kół pojedynczych a drugie dla „bliźniaków”.

Na przykładzie :

Opona o rozmiarze 195/75 R16 C może być zamontowana zarówno na samochód gdzie koła są pojedyncze, jak i do tyłu gdzie kół jest w sumie 4 (tzw.bliźniaki).

Ta opona posiada indeks 107/105.

W przypadku, gdy zamontujesz ją na pojedynczym kole, indeks, na który powinieneś patrzeć to 107.
Jeżeli tą samą oponę, zamontujesz w układzie bliźniaczym, patrz na drugą część indeksu, czyli 105. 

Wiele opon dostawczych posiada tylko pojedynczy indeks, np. 107. W praktyce nie ma to żadnego znaczenia i śmiało można taką zamontować w układzie bliźniaczym.

Zamienniki do opon dostawczych

Najbezpieczniej jest trzymać się rozmiarów opon które są homologowane do danego samochodu. Znajdziesz je na naklejce z której zwykle odczytujesz ciśnienie do kół. Jeśli chcesz poeksperymentować z zamiennikami powinieneś mieć świadomość jak zmienią się niektóre parametry jezdne Twojego samochodu:
a) Profil

Zmiana profilu opony istotnie wpłynie na specyfikę jazdy.

Jeżeli chcesz zmienić profil opon w swoim samochodzie, musisz znać wady i zalety tego rozwiązania.

Przykładowo, jeżeli posiadasz oponę o profilu 65 i zdecydujesz się na opony o profilu 60, na pewno będą one znacznie sztywniejsze.
Dzięki temu zmniejszy się opór toczenia, więc odnotujesz mniejsze spalanie oraz poprawi się trakcja w czasie jazdy a szczególnie podczas pokonywania zakrętów.
Generalnie, im opona jest sztywniejsza/twardsza, tym większa stabilność pojazdu przy transportowaniu ciężkich ładunków.

Nie jest to jednak rozwiązanie bez wad.

Obniżając profil, sprawisz, że zawieszenie Twojego auta będzie zużywało się szybciej. Jest tak dlatego, że obniżasz zdolność amortyzacji przez opony wszelkich nierówności czy dziur. W efekcie w
krótszym niż do tej pory czasie, okaże się, że poszczególne elementy zawieszenia mogą być „wybite”.
Jednocześnie, może ucierpieć na tym komfort jazdy (to dużo zależy również od samochodu). Generalnie, im niższy profil tym jazda mniej komfortowa, ponieważ zdaje się być bardzo „sztywna” i mocno
odczuwa się każdą dziurę czy nierówność na drodze. Jeśli Twój bus służy do przewozu osób to takie rozwiązanie może odbić się na komforcie podróży.

W praktyce bardzo rzadko spotykam opony dostawcze o profilu niższym niż 60.

Jedną z najsztywniejszych opon dostawczych jest opona o rozmiarze 205/65 R16 (Nissan Primastar, Opel Vivaro itd.)

b) Szerokość

Wraz z szerokością powinniśmy zmniejszyć profil

Większa szerokość oznacza lepszą przyczepność oraz stabilność. Jest tak ze względu na zwiększony obszar styku opony z nawierzchnią. Na zimę jednak, przyjęło się aby zmniejszać szerokość opony, ponieważ
na lodzie im węższa, tym zapewnia lepsze prowadzenie.

Szersze opony jednocześnie oznaczają większy hałas w czasie jazdy oraz wyższe zużycie paliwa, poprzez zwiększone opory toczenia.

Z technicznego punktu widzenia, opony szersze oznaczają opony o wyższym indeksie nośności. Dla przykładu: opony w rozmiarze 225/65 R16C posiadają indeks 112 a w rozmiarze 235/65 R16 C posiadają indeks 115.

Jeżeli zdecydujesz się na zmianę szerokości opony pamiętaj, że musisz także kierować się szerokością felgi.
Każda szerokość felgi ma przypisany zakres szerokości opon, które można na nią bezpiecznie zamontować. Przykładowo, oponę o szerokości 205 można bezpiecznie zamontować na feldze o szerokości
od 5.5 cali do 7.5 cali, przy czym zalecana szerokość felgi to jest 6.5 cala.

 

Jakie opony dostawcze kupić?

Kupując opony do samochodu dostawczego, powinieneś szczególnie zwrócić uwagę na następujące parametry:

Niektóre z tych informacji są zawarte na etykiecie unijnej opon, które znajdują się na nowo kupionej oponie w formie naklejki. Pozostałe informacje oraz opinie innych użytkowników warto zasięgnąć na różnych forach internetowych, testach typu ADAC lub zwyczajnie kontaktując się z warsztatem wulkanizacyjnym.

Często spotykam się z tym, że kierowcy szukający opon skupiają się na parametrach, które są dla nich mało przydatne. Np. nie ma sensu kupować opon, których producent chwali się niskimi oporami toczenia i niskim zużyciem paliwa jeśli samochodem dostawczym jeździmy po mieście. 

Tak samo nie sztuką jest kupić najdroższą i najlepszą oponę. Powiem  szczerze, że cena w tym przypadku to nie zawsze najlepszy wyznacznik. Auta dostawcze to z reguły auta firmowe, które mają na siebie zarabiać. Dlatego opona powinna być traktowana jak każda inna inwestycja, która może się zwrócić lub  generować niepotrzebne koszty.

Oczywiście, z reguły markowe opony klasy premium są jakościowo lepsze od chińskich gum.  Pamiętaj jednak, że każda z opon, które kupisz legalnie na rynku przeszła weryfikację oraz posiada atest (chińskie też :)) a cena opon z segmentu premium w porównaniu do tanich opon budżetowych potrafi być czasem nawet trzykrotnie wyższa!

Dlatego to, jaką oponę wybierzesz powinno zależeć głównie od tego, jak eksploatujesz swój samochód ale także od tego czym i w jaki sposób jeździsz oraz jakie zadania spełnia Twój bus.

PRZYKŁAD 1:

Jeżeli jesteś kierowca, który pokonuje długie trasy autostradą, istotnym czynnikiem będą:

PRZYKŁAD 2:

Natomiast dla kierowcy który porusza się głównie po mieście, np. rozwozi gaz, hałas emitowany przez opony to raczej nie wiele znaczący aspekt. Głównie powinien się skupić na

 

Wiadomo też, że nie jest dobrym pomysłem zakup opon o wartości 2 tysięcy złotych do 20 letniego samochodu, dlatego to jakim jeździsz samochodem, także ma znaczenie.

Do Iveco z 2000 roku które w środku jest tak głośne, że trudno rozmawiać przez telefon, nie ma sensu montowanie ultra cichych opon, ponieważ podejrzewam, że nawet te najgłośniejsze mogłyby nie wnieść w tym przypadku żadnej różnicy.

Wybór opon do samochodu dostawczego nie jest wcale taki trudny, jednak jest to  zawsze pewnego rodzaju kompromis. Ostateczna decyzja najczęściej zależy od ceny. Co do tanich opon budżetowych i ich jakości, sam byłem mocno zaskoczony.

PRZYKŁAD 3:

Pewna firma, która serwisuje u Nas samochody zawsze inwestowała w opony klasy premium. Są to auta które jeżdżą po całej Europie. Właściciel floty chciał mieć coś pewnego, bezpiecznego i przede wszystkim uznał, że jeśli kupi droższe to wystarczą im na dłużej. Otóż okazało się, że co sezon kupowali nowe opony ponieważ te zdzierały się niemal do zera w ciągu jednego sezonu.

Pewnego razu przeprowadziliśmy eksperyment, i do 5 samochodów typu Renault master założyliśmy opony pewnej chińskiej marki w rozmiarze 225/65 R16 C. Okazuje się, że opony  sprawują się bardzo dobrze, nie zużywają się wcale szybciej niż te wszystkie poprzednie TOP marki, a kierowcy zapytani o to jak im się jeździ na tych oponach, powiedzieli, że dobrze. Nawet nie wyczuli różnicy w prowadzeniu samochodu.

Nie mam zamiaru rekomendować opon chińskich jako tak samo dobrych, jak marki premium. Chcę jedynie powiedzieć, że nie zawsze wybór tańszej opony  jest złym wyborem.

Opony z segmentu premium są najbardziej zaawansowane technologicznie. W te marki producenci stale inwestują, żeby tworzyć jeszcze lepsze i jeszcze bezpieczniejsze opony. Nie bez przyczyny praktycznie na każdym teście opon, w czołówce znajdują się takie marki jak Michelin, Continental, Bridgestone, Nokian, Goodyear, Dunlop itd.

Jeżeli chodzi o opony z segmentu budżetowego- są mniej zaawansowane technologicznie. Nauka cały czas posuwa się do przodu a Ci producenci używają zwyczajnie starszych, sprawdzonych metod. Bywa też tak, że niektóre z opon budżetowych wykorzystują tą samą technologię, która była wykorzystywana kilka lat temu przez producentów opon klasy premium.

Zatem na pewno decydując się na oponę marki Dębica, Barum, Goodride czy Powertrac nie jest tak, że są to opony z niewiadomego pochodzenia i o nie wiadomo jakich parametrach.

 

Chcesz mieć opony najbardziej zaawansowane technologicznie?- zasięgnij informacji o takich oponach jak :

Jeżeli szukasz czegoś naprawdę dobrego ale w rozsądnej cenie, powinieneś skupić się na takich oponach jak :

Jeśli potrzebujesz nowych opon ale istotnym czynnikiem jest cena i nie chcesz dużo wydawać na nowe ogumienie wybierz coś z poniższych:

 

Z doświadczenia wiem, że kierowcy  często wiedzą mniej więcej na co zwracać uwagę przy zakupie odpowiednich opon. Mimo wszystko ich ostateczny wybór w większości przypadków zależy właśnie od ceny.

Weźmy dla przykładu opony letnie w rozmiarze 226/65 R16 C

 

Za nowe opony dostawcze z segmentu premium, zapłacisz około 2000 zł za komplet (chociaż ceny niektórych opon sięgają nawet 2500 zł )

Klasa średnia to wydatek na poziomie 1600- 1800 zł

W klasie budżetowej, dobre i porządne opony możesz kupić nawet od 900 zł za cały komplet- to często niewiele więcej niż wydasz na używane opony które na pewno nie posłużą Ci tak długo jak nowe.

Na koniec przedstawiamy zestawienie opon najczęściej kupowanych przez Naszych klientów :

 

Opony letnie do dostawczaka  :

Premium: Bridgestone Duravis R 660, Michelin Agilis +

Średnia: Uniroyal Rainmax, Kleber Transpro

Budżetowa:Kormoran vanpro B2, Powertrac Vantour, Gislaved COM*SPEED

Opony zimowe do dostawczaka  :

Premium: Michelin Agilis Alpin, Bridgestone Blizzak

Średnia: Fulda Conveo Trac 2,Kleber Transalp

Budżetowa: Goodride SW 612, Kormoran VANPRO Winter, Gislaved EuroFrost

 

Wydaje mi się, że dość obszernie opisałem problem, jednak jeżeli coś pominąłem lub twierdzicie, że warto uzupełnić ten artykuł komentujcie pod spodem. 

 

 

 

Wróc do Bloga

Brak nowszych wpisów

Copyright © 2018 TG-WULKAN