Etykieta opony- o czym właściwie mówi?

Etykieta opony jest jak etykieta ze składnikami produktu spożywczego- można nie zwracać na nią uwagi i wrzucić nasz produkt do koszyka. Jednak gdy wczytamy się w informacje na niej zawarte  dokonamy bardziej świadomego zakupu i w konsekwencji możemy nawet wybrać całkiem inny produkt, bardziej dopasowany do naszych potrzeb. Biorąc pod uwagę to, że komplet nowych opon to często spory wydatek i będzie służył nam przez najbliższe kilka lat warto przyjrzeć się bliżej kolorowym etykietom na oponach.

Spis treści

Na obrazku znajduje się etykieta opon

W listopadzie 2012 r  na mocy regulacji prawnej Unii Europejskiej 1222/2009, zaczęła obowiązywać jednolita etykieta opon. Wg tych wymogów naklejki na nowych oponach muszą informować kupującego o klasie opon wg 3 standardów:

  1. Efektywność paliwowa
  2. Przyczepność opony na mokrej nawierzchni
  3. Hałas zewnętrzny

 

EFEKTYWNOŚĆ PALIWOWA OPON

Segment w lewym górnym rogu etykiety przedstawia tzw. ” efektywność paliwową”. Jeżeli chcemy dowiedzieć się czy nasze opony charakteryzuje ekonomiczność w zużyciu paliwa sprawdzimy to właśnie w tym miejscu. Dla ułatwienia Efektywność paliwowa jest przedstawiona za pomocą symbolu opony z dystrybutorem paliwa w kolorze niebieskim a pod nim  znajduje się skala od A do G.

Im opona jest oszczędniejsza, tym posiada wyższą klasę- czyli im bliżej zielonego koloru, tym opona bardziej ekonomiczna. Oczywiście na zużycie paliwa wpływa w głównej mierze nasz styl jazdy oraz prawidłowa eksploatacja samochodu. Ekonomiczne opony nie zdadzą się na wiele jeśli nie będziemy pilnowali właściwego ciśnienia w oponach lub nie będziemy stosowali się do podstawowych zasad ekologicznej jazdy.

Zatem zanim sięgniesz głębiej do portfela przed zakupem opon zadaj sobie pytanie czy dbasz o swój samochód i prawidłowo go eksploatujesz.

Najoszczędniejsze opony posiadają więc zieloną klasę „A”. Im niżej, tym opona podczas testów zużywała więcej paliwa. Klasa „D” nie jest stosowana w praktyce i stanowi po prostu granicę podziału między oponami wyższej i niższej klasy. Zatem tak naprawdę podział opon ze względu na oszczedność składa się z 6 kategorii.

Opór toczenia opony -aby zakwalifikować daną oponę do odpowiedniej klasy efektywności paliwowej oblicza się tzw. „współczynnik oporu toczenia opony„. W pomieszczeniu laboratoryjnym montuje się testowaną oponę na specjalnym wale dociskanym do  bębna o średnicy co najmniej 1,7 m i wykonuje szereg doświadczeń.

Zdjęcie dzięki uprzejmości MTS Systems Corporation/Photo by courtesy of MTS Systems Corporation

Szacuje się, że w przybliżeniu różnica między jedną klasą to oszczędność w zużyciu paliwa o ok 0,1 l na 100km.  Wg. ETRMA tj. Europejskiego Związku Producentów Ogumienia różnica w oszczędności paliwa między oponą typu ‘A’ a ‘G’ może wynieść nawet 7,5 % dla samochodów osobowych co ma wpływ na redukcję emisji Co2 i korzystnie wpływa na środowisko, gdyż opony z mniejszym oporem toczenia emitują do atmosfery mniej Co2.

Trzeba jednak pamiętać, że opór toczenia generowany przez opony to ok 20% całkowitego oporu toczenia samochodu podczas jazdy. Pozostałe czynniki wpływające na ten opór to: ciężar samochodu, jego aerodynamika, klimatyzacja, ciśnienie w oponach, styl jazdy itp.

 

PRZYCZEPNOŚĆ OPONY NA MOKREJ NAWIERZCHNI

Przyczepność opony  do jezdni to jeden z jej najważniejszych parametrów, o ile nie najważniejszy. Inżynierowie mogą ścigać się w konstruowaniu coraz cichszych i oszczędniejszych opon jednak to zapewnienie bezpieczeństwa jest ich kluczową funkcją.   Prawy górny róg naklejki z niebieską, toczącą się oponą i symbolem padającego deszczu informuje nas, jak dana opona zachowuje się na mokrej nawierzchni, ściśle mówiąc- jak klasyfikuje się pod względem drogi hamowania w takich warunkach.

Tak więc opony, które posiadają wysoką klasę wykazały krótszą drogę hamowania podczas testów- co realnie przekłada się na nasze bezpieczeństwo. Zatem im bliżej ” A”, tym opona lepiej spisuje się przy hamowaniu na mokrej nawierzchni. Tak samo jak przy efektywności paliwowej, istnieją klasy od „A” do ”G” – „D” oraz ”G” również nie są stosowane w praktyce.

Testy wykazały, że różnica jednej klasy to ok. 3 m w długości drogi hamowania. Oznacza to, że różnica między oponą „A” i „G” może wynieść nawet 18 m

 

Test przyczepności na mokrej nawierzchni

 

ZEWNĘTRZNY POZIOM HAŁASU

Hałas generowany przez pojazdy stanowi w wielu aglomeracjach spory problem. W pewnym stopniu  odpowiedzialne są za to  opony. Ze względu na rosnącą liczbę samochodów na drogach, konstruktorzy opon postanowili popracować nad zmniejszeniem hałasu wytwarzanego przez opony podczas jazdy.

Ponieważ dla wielu osób wartości podane w decybelach to za mało, informacja dotycząca poziomu hałasu opony ma również postać fal dźwiękowych. Ilość czarnych fal pokazuje jakim poziomem hałasu charakteryzuje się dana opona w stosunku do dopuszczanego przez Unię Europejską limitu. W skrócie:

JAK WYGLĄDA TEST?  

Testy są przeprowadzane w taki sposób, aby sprawdzić jaki hałas generują opony w dB. Samochód testowy stacza się z wyłączonym silnikiem i jedzie wzdłuż toru, od którego w odległości 7,5 m i wysokości 1,2 m nad ziemią znajduje się specjalistyczny mikrofon. Podczas pomiaru samochód jedzie z prędkością 80 km/h. Ważne: Trzeba wspomnieć, że chodzi tu o hałas opony, mierzony na zewnątrz samochodu i nie ma nic wspólnego z hałasem odczuwanym wewnątrz pojazdu.   Nowe zasady naklejek dotyczą:

Nie jest konieczne stosowanie etykiet w takich przypadkach jak:

Mimo tego, że etykiety opon dają nam pewne orientacyjne wskazówki co do modelu danej opony, trzeba pamiętać, że nie zawierają kilku bardzo istotnych informacji. Np. jak opona zachowuje się na suchej nawierzchni, wytrzymałość, odporność na zużycie itd.

Copyright © 2018 TG-WULKAN