Chcesz samodzielnie wymienić koło? Oto nasz kompleksowy poradnik
Rezerwacja wymiany opon

733 456 474

Samodzielna wymiana koła w samochodzie krok po kroku

Samodzielna wymiana koła w samochodzie krok po kroku

Samodzielna wymiana koła w samochodzie to pozornie proste zadanie. Czy tak jest naprawdę? Chociaż dla każdego faceta ta umiejętność to wręcz punkt honoru, okazuje się, że niewielu potrafi wymienić swoje koła przysłowiowo od „A do Z” robiąc to dobrze i bezpiecznie. Dlaczego?

Otóż wymianę koła- tak jak każdą czynność można wykonać lepiej lub gorzej. To, że koło nie odpadnie w trakcie jazdy nie znaczy, że zrobiłeś to dobrze. Twoje błędy mogą przyczynić się do wielu późniejszych problemów a także do pogorszenia komfortu jazdy długo po wymianie. Zatem przeczytaj nasz poniższy poradnik i zrób to tak, jak prawdziwy fachowiec. Poniżej przedstawiamy dwa scenariusze dla wymiany kół. Jeden, gdy złapiesz gumę w drodze na wakacje a drugi, gdy masz sezonowe opony na felgach i chcesz wymienić je sam.

 

WYMIANA KOŁA PODCZAS AWARII

Zanim rozpoczniesz swoje wymarzone, długo planowane wakacje, pamiętaj, że czeka Cię często kilku lub nawet kilkunasto godzinna podróż samochodem. Aby nie popsuć sobie humoru już na samym początku urlopu, zadbaj o swoje bezpieczeństwo oraz komfort psychiczny sprawdzając czy oprócz kontroli poziomu oleju, stanu wycieraczek, poziomu płynu chłodniczego i ciśnienia w oponach zabrałeś kilka naprawdę przydatnych przedmiotów. Należą do nich: Podnośnik, klucz, latarka, kliny pod koła, kamizelka ostrzegawcza.

 

Zadbaj o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu

Bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników ruchu to absolutna podstawa. Niewidoczny pojazd stojący na uboczu drogi może stanowić zagrożenie dla innych. Dlatego zjedź na pobocze drogi i włącz światła awaryjne. Następnie wyciągnij trójkąt ostrzegawczy i ustaw go za samochodem w odległości 100m za nim, jeżeli jesteś na autostradzie i 30- 50m, jeśli znajdujesz się poza terenem zabudowanym. W mieście wystarczy, że ustawisz go 1 m za swoim pojazdem.

 Przygotuj pojazd

  • Wyprostuj koła
  • Zaciągnij hamulec ręczny ( koło nie będzie się obracać na podnośniku)
  • Wrzuć bieg „jedynkę” albo wsteczny
  • Podstaw kliny. Jeżeli nie wozisz ich w samochodzie poszukaj dwóch większych kamieni lub czegoś co zablokuje koło. Jeżeli będziesz demontował lewe przednie koło, podstaw kliny pod prawy tył.

Poluzuj śruby

Teraz nadszedł czas by poluzować śruby od koła- ale nie za mocno. Mają być tylko lekko poluzowane abyś miał pewność, że gdy podniesiesz samochód odkręcisz je bez żadnych problemów. Śruby mogą być zakręcone zbyt mocno lub mogą być skorodowane. Jeśli nie używałeś wcześniej klucza dynamometrycznego być może będziesz musiał użyć sporo siły by sobie poradzić. Zrób to wtedy, gdy auto jest stabilnie oparte na czterech kołach.

Podłuż podnośnik

Pamiętaj, że podnośnik musi stać stabilnie. Stawianie go na pochyłym lub grząskim podłożu nie jest dobrym pomysłem. Jeżeli koniecznie chcesz wymieniać koło w takim miejscu-podłuż pod lewarek kawałek deski. Pamiętaj o właściwym miejscu jego użycia. Choć każdy samochód jest inny, zdecydowana większość ma wyznaczone mocniejsze punkty w konstrukcji gdzie można bezpiecznie go unieść. Jeżeli nie wiesz gdzie w Twoim aucie takie miejsce się znajduje zajrzyj do instrukcji pojazdu i poszukaj punktów unoszenia Twojego pojazdu. Wiele samochodów ma wytłoczone malutkie strzałki wskazujące miejsce odpowiednie miejsce na podnośnik.

Podnieś auto

Podnoś auto powoli -nie ma tu wielkiej filozofii. Wystarczy, że uniesiesz koło na 2 cm nad ziemią.

Zdemontuj koło

Odkręć całkiem śruby i zdejmij ostrożnie koło. Rób to ostrożnie gdyż może być zapieczone. Pamiętaj, że podnośnik nie jest taki stabilny i w przypadku szarpania może się przewrócić.

Załóż „dojazdówkę” lub koło zapasowe i dokręć.

Zakładając upewnij się, że koło dobrze leży na piaście.

 

SAMODZIELNA WYMIANA KÓŁ PO SEZONIE

Na samym początku uprzedzamy, że nie zalecamy samodzielnej, sezonowej wymiany kół. Samodzielna wymiana kół to tylko pozorna oszczędność, która może wygenerować spore koszty. Natomiast wiemy, że wielu z was z różnych powodów wykonuje tę czynność na własną rękę. Zatem jeżeli już koniecznie chcecie zrobić to samemu weźcie pod uwagę nasze wskazówki:

 

  1. Zaciągnij hamulec ręczny i wrzuć bieg „jedynkę” lub „wsteczny” oraz naprostuj koła. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów, po zaciągnięciu hamulca ręcznego pozostaw dźwignię skrzyni biegów w pozycji „P”-postój ( z ang. Parking).
  2. Podłóż kliny pod przeciwległe koło.
  3. Podłóż zapasowe koło pod próg samochodu, niedaleko od koła, które demontujesz

Dobrą praktyką przy rutynowej samodzielnej przekładce kół jest zabezpieczenie samochodu przed ześlizgnięciem się z podnośnika. Możesz zrobić to podkładając jedno koło pod próg samochodu blisko miejsca jego podnoszenia. Jeżeli samochód ześlizgnie się z podnośnika takie zabezpieczenie spowoduje mniejsze uszkodzenia auta.

  1. Poluzuj śruby
  2. Podłóż podnośnik pod wskazane miejsce i unieś auto
  3. Odkręć śruby, zdejmij koło i podłóż kobyłkę

Kiedy odkręcisz śruby nie kładź ich bezpośrednio na ziemi aby ich nie pobrudzić. Przygotuj sobie wcześniej jakąś w miarę czystą podstawkę. Idealnie byłoby gdybyś zapamiętał ich kolejność- śruby powinny trafiać z powrotem w to samo miejsce.

7. Skontroluj wizualnie klocki hamulcowe, tarcze oraz amortyzatory

Wymiana kół to idealna okazja by sprawdzić w jakim stanie są Twoje klocki hamulcowe i tarcze. Jeżeli nie wymienisz ich w porę, narazisz się na spore koszty. Sprawdź, czy grubość okładziny wynosi co najmniej 2 mm, a na tarczach nie ma widocznych przebarwień ani rys. Sprawdź również, czy nie ma wycieków oleju na amortyzatorach.

8. Oczyść piastę szczotką drucianą. Nie zapomnij o wewnętrznej stronie felgi osiadającej na piaście.

Za pomoca zwykłej szczotki drucianej oczyść obszar dookoła kołnierza piasty oraz część przylegającą do wewnętrznej części felgi. Nie poleruj- wystarczy, że wyczyścić rdze i zanieczyszczenia z piasty

  1. Spryskaj piastę smarem ceramicznym lub pastą miedzianą

Powszechnie stosowaną praktyką w warsztatach wulkanizacyjnych jest smarowanie piasty zapobiegające zapiekaniu się koła. Profesjonalne warsztaty używają do tego pasty miedzianej lub smaru ceramicznego. Spryskaj delikatnie obszar wokół kołnierza piasty uważając by smar nie dostał się do otworów na śruby. Pamiętaj, aby smar nie dostał się również na powierzchnię tarczy.

  1. Sprawdź stan wentyli w kołach

Zanim założysz i przykręcisz koła, możesz upewnić się, że wentyle są w dobrym stanie i nie przepuszczają powietrza. Najpierw spryskaj je roztworem wody z mydłem a następnie poruszaj nimi (nie rób nic na siłę). Jeżeli wentyl przepuszcza, zaczną wytwarzać się pęcherzyki powietrza- wówczas warto od razu udać się do wulkanizatora w celu jego wymiany. Lepiej zrobić to teraz, niż doznać niemiłej niespodzianki w postaci „kapcia”, prawda?

  1. Nałóż koło i zakręć śruby aż do samej felgi.

Zanim założysz koło na piastę, upewnij się, że montujesz je prawidłowo. Jeśli jest to koło z oponą kierunkową strzałka musi wskazywać kierunek jazdy samochodu. Jeżeli masz oponę symetryczną – nie ma to znaczenia. Przy montażu opon asymetrycznych, z kolei pamiętaj, aby napis” outside” znajdował się na zewnątrz.

  1. Opuść samochód i dokręć śruby kluczem dynamometrycznym.

Idealnie byłoby gdybyś posiadał klucz dynamometryczny gdyż dokręcenie kół z odpowiednim momentem obrotowym jest bardzo ważne. Koło dokręcone z odpowiednią siłą nie odkręci się podczas jazdy a z drugiej strony pozwoli Ci bez wysiłku zdemontować je podczas przyszłej sezonowej wymiany lub w razie awarii. Szybkie i sprawne odkręcenie koła zaoszczędzi Ci wiele stresu. Poza tym, zbyt mocne dokręcenie śrub koła może powodować deformację tarczy hamulcowej i nie tylko wygenerować koszty ale także zagrozić bezpieczeństwu.

Zdjęcie przedstawiające dokręcanie koła kluczem dynmometrycznym

Dobre i renomowane warsztaty do dokręcania koła używają specjalnego wzoru. Oczywiście możesz zrobić to po swojemu, jednak jak już pisaliśmy chcemy nauczyć Cię jak robić to poprawnie-  tak, jak robimy to My. Dzięki stosowaniu poniższych wzorów będziesz miał pewność, że prawidłowo dociskasz koło do piasty podczas przykręcania. Łatwo zauważyć, że polega on na dokręcaniu kolejno po sobie śrub znajdujących się najdalej od siebie:

srubyPamiętaj, że najlepiej udać się do fachowca.

Pamiętaj, że o ile awaria opony wymusza na nas samodzielną wymianę koła, to sezonowej wymianie kół powinno towarzyszyć wyważenie opon. Opony powinny być wyważane raz na 10 tys km. Jazda na niewyważonych oponach może przyczynić się do szybszego i nieregularnego zużycia bieżnika oraz ma niekorzystny wpływ na zawieszenie i układ hamulcowy. Pamiętaj też, że raz na rok powinieneś wymienić wentyle w swoim samochodzie a niestosowanie smaru ceramicznego, pasty miedzianej oraz dokręcanie kół nie zachowując odpowiedniego momentu może sprawić, iż samodzielny demontaż koła na wypadek awarii będzie bardzo trudny.

Przy samodzielnej sezonowej przekładce kół, pamiętaj również o zastosowaniu prawidłowej rotacji kół, którą opisaliśmy w odrębnym artykule.

Tagi:

Dodaj komentarz:

Komentarze: Bądź pierwsza/y