Oznaczenia na oponach-kompletny przewodnik o symbolach na oponach

Oznaczenia opon- jak je odczytywać? Kompletny przewodnik

Oznaczenia na oponach przypominają nam często bardziej szyfry, niż sensowne informacje o produkcie. To fakt, że nie wszystkie oznaczenia są tak samo ważne, jednak umiejętność czytania informacji na boku opony może się naprawdę przydać – bez względu na to, czy zamierzasz kupić parę nowych „zimówek” przez internet, czy po prostu samodzielnie zmienić koło.Wiemy o tym doskonale, świadcząc usługę wulkanizacja 24h w Tarnowskich Górach, gdyż często okazuje się, że podróżujący kierowcy nie posiadają koła zapasowego i muszą podać nam odpowiednie dane abyśmy mogli przywieść oponę o właściwym rozmiarze. Z odrobiną wiedzy i Ty możesz sam odpowiednio sprawdzić, czy nowy komplet opon, który chcesz zamówić będzie odpowiedni. Przeczytaj nasz poradnik, a przekonasz się, iż odczytywanie oznaczeń opon nie jest trudne.


ROZMIAR OPONY

Za przykład posłuży nam opona o rozmiarze 205/55 R16  91H:

Oznaczenia na oponach

205/55 R16– absolutnie podstawowy parametr opony, o czym świadczy fakt, że jest wyżłobiony dużą czcionką – tak, aby był łatwy do zlokalizowania. Kupując nowe opony, musimy bezwzględnie znać te dane. Jeżeli przydarzy Ci się awaria i wezwiesz nas na pomoc, zawsze zapytamy Cię o rozmiar Twojej opony. Podobnie, gdy chcesz kupić komplet nowych gum – musisz podać ich rozmiar. Spójrz jakie to proste:
205 – oznacza szerokość opony wyrażoną w milimetrach.  Na poniższym rys. szerokość ta jest oznaczona strzałką w kolorze czerwonym.
55 -to tzw. profil opony. W skrócie jest to stosunek wysokości opony do szerokości wyrażony w procentach. Zatem oznaczenie 205/55 mówi nam, że wysokość profilu stanowi 55 % szerokości opony. Wysokość profilu zaznaczona jest strzałką w kolorze żółtym na poniższej ilustracji. Im niższy profil opony (jej wysokość), tym lepsza przyczepność na drodze- za to jazda jest mniej komfortowa.
Zatem w oponie 205/55 R16 – wysokość profilu stanowi 55% szerokości opony (55% z 205 milimetrów). Można bez problemu policzyć, że wysokość profilu opony o podanych wymiarach wyniesie 112,75 mm.
Opony o profilu niższym, niż 55 zaliczane są do tzw. „opon niskoprofilowych”.
R– oznacza, że jest to opona o konstrukcji radialnej (Oprócz tego typu opon występują też opony diagonalne, jednak zdecydowana większość opon dostępnych dzisiaj na rynku to opony radialne).
16 to średnica wewnętrzna felgi, wyrażona w calach (zaznaczona niebieską strzałką).

Więcej na temat rozmiaru opon przeczytasz tutaj.

Obrazek przedstawiający oponę wraz z jej wieloma oznaczeniami

KLIKNIJ ABY POWIĘKSZYĆ


INDEKS NOŚNOŚCI & INDEKS PRĘDKOŚCI

Gdy znamy już rozmiar opon, jakie posiadamy w naszym samochodzie, powinniśmy przyjrzeć się dwóm kolejnym oznaczeniom, którymi są indeks nośności i indeks prędkości. Zlokalizujesz je w łatwy sposób, gdyż znajdują się zaraz za rozmiarem opony. Są one również bardzo istotne, gdyż opona o tych samych wymiarach może mieć inny indeks nośności (liczba) i prędkości (litera), np. 94H.

Indeks nośności– dwu, lub trzycyfrowy wskaźnik, który informuje, jaki maksymalny ciężar może bezpiecznie unieść Twoja opona. Każdy indeks ma przyporządkowany ciężar, który opona może przenieść. Im wyższy indeks nośności, tym opona jest mocniejsza i może unieść większy ciężar.

Zatem w przypadku opony 94H liczba 94 oznacza, że opona ta jest w stanie bezpiecznie unieść ciężar 670kg przy maksymalnym bezpiecznym ciśnieniu, jadąc z prędkością określoną przez symbol prędkości. Pamiętaj! Nigdy nie montuj opon o niższym indeksie nośności, niż zalecany przez producenta. Może to grozić co najmniej szybszym zużyciem opony, a w skrajnych przypadkach doprowadzić do awarii opony podczas jazdy i w efekcie wypadku. Samochody osobowe przeważnie posiadają indeksy nośności od 71 do 110. Tabelę z indeksami nośności znajdziesz poniżej:Tabela przedstawiająca indeksy nośności wraz z przyporządkowanymi jej wartościami

Indeks prędkości– występuje razem z indeksem nośności, jako litera (np. H w oznaczeniu 94H). Informuje on, z jaką największą prędkością może poruszać się samochód na tej oponie.

Tabela przedstawiająca indeksy prędkości wraz z przyporządkowanymi jej wartościami


OPONY Z OZNACZENIEM M+S (mud & snow)

M+S (mud & snow) – mogą też być oznaczone, jako M&S, M/S, MS. To oznaczenie jest prawdopodobnie najbardziej mylącym ze wszystkich pozostałych symboli. M+S często jest traktowana przez kierowców jak opona zimowa. Sądzą, że symbol M+S zapewnia bezpieczeństwo jazdy po dużym śniegu i błocie. BŁĄD!! Symbol M+S ma znaczenie dużo bardziej ogólne. Używa się go również w oznaczeniach opon sezonowych oraz terenowych. Oznacza mniej więcej tyle, że opona posiada lepsze osiągi na świeżym i topniejącym śniegu i błocie, niż standardowa opona letnia. W skrócie M+S oznacza, że bieżnik jest w stanie poradzić sobie z jazdą na śniegu, ale to wcale nie musi być opona zimowa! W trudnych zimowych warunkach M+S to za mało. Oznaczenie opon symbolem M+S nie wymaga żadnych testów. Jest to deklaracja producenta. A wiec opona z oznaczeniem M+S może być uznana za typowo zimową tylko wówczas, jeśli znajduje się razem z symbolem 3pmsf czyli popularnym płatkiem śniegu wewnątrz góry. Dlaczego? Odpowiedź poniżej:

OBRAZEK LUB GRAFIKA Z M+S

OZNACZENIA OPON ZIMOWYCH

3PMSF-( z ang. three peak mountain snow flake, czyli płatek śniegu wewnątrz trójwierzchołkowej góry). Oznacza oponę, która została oficjalnie zatwierdzona, jako spełniająca wymogi opony zimowej. Weryfikacja ta odbywa się poprzez poddanie ich specjalistycznym testom na przyspieszenie, trakcję oraz hamowanie w trudnych zimowych warunkach. Mimo, iż często uważa się, że to symbol M+S oznacza oponę zimową, tak naprawdę tylko ten znaczek jest gwarancją, że posiadana opona ma optymalny wzór, mieszankę oraz kształt bieżnika przeznaczony do jazdy w zimowych warunkach. Certyfikat 3pmsf oznacza, że opona ta spełnia lub przewyższa standardy trakcji na ośnieżonych drogach.
(according to ECE 117.02 snow test).

Zdjęcie fragmentu opony przedstawiające znaczek 3pmsf czyli tzw. śnieżynkę z górą w tle- symbol opony zimowej


ROTACJA- KIERUNEK MONTAŻU OPONY

Rotation– (w oponach kierunkowych) kierunek montażu opony. Opony kierunkowe to takie, których konstrukcja bieżnika jest zbudowana tak, aby mógł on poprawnie toczyć oponę po jezdni tylko w jednym kierunku.  Każdy producent oznacza go trochę inaczej, jednak zawsze ma on postać strzałki. Oznacza po prostu kierunek prawidłowego obrotu opony. Strzałka zawsze powinna być skierowana w kierunku jazdy. Jest to szczególnie ważne oznaczenie przy samodzielnej wymianie koła. Trzeba wówczas zwracać uwagę na to, aby nie zamontować koła ze strzałką w odwrotnym kierunku jazdy, gdyż bieżnik będzie narażony na szybsze zużycie. Zmniejszy się również komfort i bezpieczeństwo jazdy, gdyż trakcja w warunkach mokrej nawierzchni może ulec pogorszeniu. Założenie opon kierunkowych w niewłaściwym kierunku zdarza się nawet w renomowanych warsztatach wulkanizacyjnych.

Zdjęcie fragmentu opony z charakterystyczną strzałką wskazującą właściwy kierunek obrotu opony, charakterystyczną dla opon kierunkowych


DATA PRODUKCJI OPONY

Jeżeli chcesz wiedzieć, jak stare są Twoje opony i kiedy ich data ważności się skończy – możesz łatwo to sprawdzić, odszukując datę ich produkcji, zlokalizowaną na ścianie bocznej opony za skrótem DOT (gdyż data produkcji jest składową kodu DOT).
Zwykle jest obramowana, składa się z 4 cyfr. Dwie pierwsze cyfry oznaczają numer tygodnia w danym roku ( od 1 do 52). Dwie ostatnie cyfry oznaczają rok produkcji.

Przykład: 4110– Czterdziesty pierwszy tydzień 2010 roku

Może zdarzyć się, że data produkcji Twoich opon składa się tylko z 3 cyfr – oznacza to, że zostały wyprodukowane przed 2000 rokiem i termin ich przydatności dawno już minął. Data 248 oznaczałaby zatem dwudziesty czwarty tydzień 2008 roku.


E4- Homologacja na kraje Unii Europejskiej

Oznaczenie to pojawia się w okręgu lub prostokącie. Duża litera ‘E’ oznacza,
Z kolei numer, który następuje po cyfrze’ E’ oznacza kraj, w który opona została po raz pierwszy zarejestrowana.

Code Country Code Country
E1 Niemcy E21 Portugalia
E2 Francja E22 Rosja
E3 Włochy E23 Grecja
E4 Holandia E24 Irlandia
E5 Szwecja E25 Chorwacja
E6 Belgia E26 Słowenia
E7 Węgry E27 Słowacja
E8 Czechy E28 Białoruś
E9 Hiszpania E29 Estonia
E10 Jugosławia E31 Bośnia i Hercegowina
E11 Wielka Brytania E32 Łotwa
E12 Austria E34 Bułgaria
E13 Luksemburg E37 Turcja
E14 Szwajcaria E40 Macedonia
E16 Norwegia E43 Japonia
E17 Finlandia E45 Australia
E18 Dania E46 Ukraina
E19 Rumunia E47 RPA
E20 Polska E48 Nowa Zelandia

OZNACZENIE OPONY ASYMETRYCZNEJ

OUTSIDE – (po ang. ‚na zewnątrz’) – oznaczenie, znajdujące się na stronie opony, która powinna być zamontowana na zewnątrz. Charakterystyczna dla opon asymetrycznych, ponieważ mają one inny rodzaj bieżnika po wewnętrznej stronie i inny po zewnętrznej. Napis ‚OUTSIDE’ powinien zawsze znajdować się na zewnątrz, a ‚INSIDE’ wewnątrz. Na napis ten szczególnie trzeba zwrócić uwagę podczas montażu opony na feldze.


 

OZNACZENIA OPON TYPU RUN FLAT

SSR– Continental (Self supporting Run Flat- oznaczenie opon typu ‚run flat’ w oponach Continental)

Poniżej przykłady, jak opony typu Run Flat oznaczają inni producenci:

DSST – Dunlop Self-Supporting Technology
EMT – Goodyear Extended Mobility Tyre
HRFS – Hankook RunFlat System
PAX – Michelin
RFT – Bridgestone Run Flat Tyre
RSC – BMW Runflat System Component
SSRF – Pirelli Self-Supporting Run Flat
TRF – Toyo Run Flat
XRP – Kumho eXtended Run-Flat Performance
ZP – Michelin Zero Pressure
ZPS – Yokohama Zero Pressure System


NUMERY DODATKOWE

Numer DOT– Department of Transportation. Skrót oznacza, że przy produkcji opon przestrzegano norm wytyczonych przez amerykański departament transportu. Jeżeli nie jesteś wulkanizatorem lub pasjonatem motoryzacji, nie jest on dla Ciebie istotny.

Numer TIN– Tire Identification Number. 10,11 lub 12 cyfr lub liter oznaczających datę, lokalizację produkcji oraz rozmiar.
HW– kod fabryki. W tym przypadku to opona pochodząca z zakładu produkcyjnego BARUM Continental wyprodukowana w Otrokovicach, Czechy.
0F- kod rozmiaru opony nadany przez Continental oponie o rozmiarze 205/55 R16
AXXY– kod typu opony. Choć oznaczenie tego kodu jest dowolne i nie podlega żadnym regulacjom, producenci stosują je przeważnie w celu sprawnego śledzenia zwrotów.


POZOSTAŁE OZNACZENIA NA OPONACH

TUBELESS– opona bezdętkowa.
EXTRA LOAD (lub Reinforced) n- opony, które są specjalnie wzmocnione i przystosowane do unoszenia cięższego ładunku oraz wytrzymują większe ciśnienie, niż standardowe opony w tym samym rozmiarze.
TREADWEAR INDICATOR – wskaźnik zdzieralności opony. Wskaźnik, który informuje kierowcę o stanie bieżnika. Gdy jego głębokość zrówna się z ‘TWI’, opony są do wymiany. Występuje w postaci drobnego gumowego paska między bieżnikiem.
MADE IN CZECH REPUBLIC– z ang. wyprodukowano w Czechach.
MAX LOAD i MAX INFLATION – np. 350 KPA – ciśnienie maksymalne tej opony wynosi 350 kilopaskali. 100 [kPa] =1 bar, a zatem nietrudno przeliczyć, że 350[kPa] to 3,5 bara. Maksymalnym bezpiecznym ciśnieniem dla tej opony będzie 3,5 bara. Przekroczenie tego ciśnienia może grozić jej rozerwaniem. Jest to ciśnienie mierzone na zimnej oponie.


OZNACZENIA NA OPONACH – PODSUMOWANIE

Teraz już sam widzisz, że to nie takie trudne. Mamy nadzieję, że objaśniliśmy najistotniejsze oznaczenia na oponach. Jeżeli pominęliśmy coś ważnego, coś jest dla was niejasne, albo macie jakieś pytania – piszcie do nas i komentujcie. Jeżeli na waszych oponach są oznaczenia, których nie wymieniliśmy – zróbcie zdjęcie, a my chętnie uzupełnimy naszą stronę. Aby zwiększyć żywotność opon – należy je oczywiście odpowiednio przechowywać, o czym napisaliśmy TUTAJ.

Tagi:

Dodaj komentarz:

Komentarze: 3

Kuba 11 stycznia 2017 o 21:21

Witam.
Mam pytanie co do oznaczenia produkcji, ja mam na Firestone Winterhawk 2 oznaczeni 08215 – jak to odczytac?

Odpowiedz

Waldemar Wiwaldi 26 lipca 2017 o 07:55

Witam. Kupiłem opony używane 155/70/R13 koreańskie Proszę o pomoc w zrozumieniu symboli po DOT 5 MEY RXM wiem że w ciągu oznaczeń po DOT można odczytać kolejny tydzień i rok produkcji opony. W tym przypadku jest brak tych symboli. Jeszcze raz proszę o rozszyfrowanie wyżej napisanych oznaczeń. Dziękuję Waldemar Wiwaldi.

Odpowiedz

wladyslaw 4 września 2017 o 16:56

ustawienie opony na feldze wg.kierunku wskazanego na rodzaj bieznika

Odpowiedz