Jakie ciśnienie w oponach? - Mobilna wulkanizacja tarnowskie góry
Rezerwacja wymiany opon

733 456 474

Jakie ciśnienie w oponach?

Prawidłowe ciśnienie w oponach to bardzo istotny element codziennego użytkowania pojazdu, bagatelizowany przez wielu kierowców.  Jednak odpowiednie ciśnienie w ogumieniu bezpośrednio przekłada się na komfort i bezpieczeństwo podróżujących. Dlaczego warto monitorować jego stan? Co zyskasz robiąc to raz w miesiącu ? Gdzie szukać informacji na temat poprawnego ciśnienia opon w swoim samochodzie ? Jaki najczęstszy błąd popełniają kierowcy podczas kontroli ciśnienia?  Odpowiedzi na te i wiele innych pytań poznasz czytając poniższy artykuł.

Etykieta na słupku samochodu przedstawiająca prawidłowe ciśnienie w oponach w Renault Clio 2

 

Dlaczego warto kontrolować ciśnienie w oponach?

Opony są jedynym elementem samochodu który ma bezpośredni kontakt z jezdnią. Pełnią więc bardzo ważną funkcję, ponieważ odpowiadają nie tylko za komfort jazdy ale przede wszystkim za Twoje bezpieczeństwo.Optymalne ciśnienie w oponie to następujące korzyści:

  • względnie niskie opory toczenia
  • cichsza jazda
  • lepsza przyczepność
  • dłuższa żywotność
  • oszczędność paliwa.

Jakie ciśnienie w oponach powinniśmy stosować?

Aby zapewnić prawidłowe ciśnienie opon w swoim samochodzie, musisz sprawdzić zalecenia producenta. Tabelkę z ciśnieniem możesz znaleźć w kilku miejscach:

  • na klapce wlewu paliwa
  • na słupku,
  • przy drzwiach kierowcy
  • lub w schowku

Pamiętaj aby zwrócić uwagę na rozmiar opon w swoim samochodzie oraz jego obłożenie. Bywa, że zalecane ciśnienie tego samego samochodu, ale mocno dociążonego jest większe o 0,5 bara!

Niezależne testy potwierdziły, że zmniejszenie ciśnienia w oponie o 0,5 bara powoduje wzrost zużycia paliwa nawet o 5 %. Zbyt miękka opona bardziej hałasuje, i może dodatkowo sprawiać, że samochód nie jedzie prosto tylko jest ściągany na boki tzn. „pływa” co drastycznie zmniejsza komfort jazdy.

Opona użytkowana przy zbyt niskim ciśnieniu zużywa się znacznie szybciej na bokach. Permanentny stan niskiego ciśnienia  sprawia, że ściana boczna opony słabnie pod ciężarem samochodu i jest bardziej podatna na pękanie. Można to zauważyć po przejechaniu dłuższej trasy po suchej drodze, gdy boki

opony będą ciemniejsze od jej środka. Sytuacja taka może spowodować  wystrzał opony podczas jazdy. Natomiast w przypadku opony zbyt mocno napompowanej- analogicznie środek opony ściera się znacznie szybciej od jej boków, dodatkowo opona ta cechuje się mniejszą przyczepnością.

Obrazek przedstawia 3 opony z różnym ciśnieniem oraz charakterystyczny ślad jaki zostawiają.

Niedopompowana opona sprawia, że Twój samochód zużywa więcej paliwa. Mechanizm jest prosty.  Bieżnik opony  przylega większą powierzchnią do jezdni niż jest to potrzebne zwiększając tym samym opór toczenia opony. Większy opór toczenia przekłada się na większe zapotrzebowanie samochodu na paliwo.

To samo dotyczy koła zapasowego. Guma, wentyl nie są w 100 % szczelne, więc najlepiej zawyżyć ciśnienie w „zapasówce”, aby po np. 4 miesiącach gdy w razie awarii trzeba z niego skorzystać nie okazało się, że ma za mało powietrza.

Jakie ciśnienie w oponach zimowych

Na samym początku uprzedzam, że teoria obniżania ciśnienia o 0.5 bara dla opon zimowych w celu zwiększenia przyczepności pojazdu jest błędna- żaden profesjonalny warsztat nie zasugeruje Wam takiego rozwiązania !

Prawidłowe ciśnienie w oponach zimowych to ciśnienie zalecane przez producenta. Ze względu na duże wahania temperatur, na najzimniejsze dni poleca się „dobić” do opon 0.2 bara aby skorygować spadki ciśnienia wynikające z temperatury otoczenia.

Jakie ciśnienie w oponach letnich

Tutaj również należy kierować się jedynie zaleceniami producenta (stosuj takie ciśnienie, jakie podane jest na tabliczce). W okresie największych upałów należy znacznie częściej kontrolować stan ciśnienia w naszym ogumieniu. Wraz ze wzrostem temperatury o 10 stopnii celsjusza, wartość ciśnienia w oponach zmienia się o 0,1 bara. Zbyt duże ciśnienie w kołach zmniejsza przyczepność oraz powoduje szybsze zużywanie się opony w części środkowej.

 

Ciśnienie w oponach-jednostki

Wskaźnik ciśnienia może być przedstawiony zarówno w barach(bar), atmosferach (atm), kilo paskalach (Kpa) oraz funtach na cal kwadratowy (Psi)

1 bar = 100 Kpa

1 atm= 101.3 Kpa

1 bar= ok. 14.5 Psi

 

pomimo różnicy pomiędzy wartościami bar i atm, są one w wulkanizacji stosowane w skali 1:1 ponieważ w praktyce różnica ta jest zupełnie nie wyczuwalna. Jeżeli chcesz, możesz skorzystać z naszego kalkulatora ciśnienia:


0

atm

0

kPa

0

Bar

0

psi

 Jak sprawdzić ciśnienie w oponach na stacji benzynowej?

Niektórych może zdziwić, że tak pozornie banalna czynność wymaga wyjaśnienia. Otóż okazuje się, że wielu kierowców zapomina o bardzo ważnej rzeczy- Kontrolę ciśnienia wykonujemy na “zimnych” oponach !

Gdzie jest nam najprościej sprawdzić ciśnienie ? Oczywiście, że na stacjach benzynowych.

Pamiętaj jednak, że jadąc na stację często na zaniżonym już ciśnieniu nie dokonasz poprawnego pomiaru ciśnienia, ponieważ jak wspomniałem wcześniej- ciśnienie wzrasta wraz ze wzrostem temperatury. Aby wykonać poprawny pomiar ciśnienia nasze opony muszą być „zimne”.

Oczywiście przy krótkich dystansach nie ma to większego znaczenia, przyjmuje się, że opony pozostają „zimne” po przejechaniu do 2/3 km. Dlatego pomiaru ciśnienia najlepiej dokonać z samego rana, przed rozpoczęciem jazdy.

Jeżeli zatem dokonujesz pomiaru na zimnych oponach:

  1. Użyj ciśnieniomierza.
  2. Ściągnij kapturek z wentyla i nałóż końcówkę manometru na wentyl.
  3. Przeczytaj ciśnienie na manometrze i porównaj je z ciśnieniem zalecanym przez producenta samochodu.
  4. Napompuj więcej powietrza o ile to potrzebne.
  5. Sprawdź  ciśnienie jeszcze raz.
  6. Ponakładaj kapturki z powrotem na wentyle  każdej opony.
  7. Sprawdź każdą z opon .Jeżeli ciśnienie nadal będzie spadać w szybkim tempie, udaj się do wulkanizatora. Przyczyną może być m.in  nieszczelny wentyl lub przebicie.

 

Jak często sprawdzać poziom ciśnienia w oponach swojego samochodu ?

Istnieją tylko dwie dobre odpowiedzi :

  1. Raz na miesiąc
  2.  Przed każdą dłuższą trasą.

Dlaczego tak często ? Jak wcześniej wspomniałem, wentyl nie jest w 100 % szczelny a guma podlega procesowi przenikania co powoduje, że średnio w ciągu 1 miesiąca możemy stracić nawet  0,2 bara.

Ponadto temperatura także ma duży wpływ na ciśnienie w naszych oponach. Przyjmuje się, że zmiana temperatury o 10 stopni C powoduje zmianę ciśnienia o 0,1 bara.

Przykładowo mając ciśnienie 2.2 przy temperaturze 20 stopni, w temperaturze 10 stopni nasze ciśnienie spada do 2.1 i analogicznie przy wzroście do 30 stopni ciśnienie wynosić będzie 2.3 bara.

Im mniejsze ciśnienie w oponie tym większe opory toczenia co powoduje nagrzewanie się opony. Elementy konstrukcyjne w oponie: kordy tekstylne, kordy stalowe- są połączone ze sobą w całość za pomocą zwulkanizowanej gumy. W skrajnych przypadkach, jadąc z dużą prędkością na zbyt niskim ciśnieniu podczas wysokich temperatur, może dojść nawet do sytuacji odseparowania się opasania stalowego od całej reszty.

Przykładowo jadąc z prędkością 100km/h i ciśnieniu 2.2 bar temperatura w barku opony wynosi  ok. 60 stopni, lecz przy ciśnieniu zaniżonym do 1,5 bara, temperatura wzrosnąć może już nawet do 100 stopni, a  przy temperaturze 125 stopni dochodzi do odseparowania się elementów stalowych z gumą.

Każda opona posiada swoje maksymalne, dozwolone ciśnienie wyrażone w Kpa. Wartość tą możesz odnaleźć na boku opony, oznaczoną jako „max inflation”.Pod żadnym pozorem nie przekraczaj tej wartości, gdyż grozi to jej wystrzałem. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat, jak odczytywać wartości na oponach, przeczytaj artykuł pt:” Oznaczenia na oponach-jak je odczytywać?

 

 

 

Tagi:

Dodaj komentarz:

Komentarze: Bądź pierwsza/y