Etykieta opony- o czym właściwie mówi? - Mobilna wulkanizacja tarnowskie góry

Etykieta opony- o czym właściwie mówi?

Zakup nowych opon wiąże się z wyborem, którego skutki będą nam towarzyszyć przez kilka najbliższych lat. Opony mają przede wszystkim zapewnić nam bezpieczeństwo podczas jazdy ale biorąc pod uwagę fakt jak wiele km pokonujemy każdego roku jadąc samochodem warto również dokonać właściwego wyboru ze względu na oszczędność i komfort jazdy. Dlatego, oprócz podstawowym parametrom opon jak rozmiary i indeksy homologowane do naszego auta powinniśmy przyjrzeć się informacjom zawartym na etykietach-tym bardziej, iż od listopada 2012 r są bardzo przejrzyste i czytelne.

 

W listopadzie 2012 r  na mocy regulacji prawnej Unii Europejskiej 1222/2009, zaczęła obowiązywać jednolita etykieta opon, której celem było ułatwienie użytkownikom  wyboru nowych opon oraz  poprawa bezpieczeństwa a także zmniejszenie zużycia paliwa i co za tym idzie ograniczenie emisji co2 do środowiska. Wg tych wymogów naklejki na nowych oponach muszą informować kupującego o klasie opon wg 3 standardów:

 

  1. Efektywność paliwowa
  2. Przyczepność opony na mokrej nawierzchni
  3. Hałas zewnętrzny

 

  1. EFEKTYWNOŚĆ PALIWOWA

Jeżeli chcemy dowiedzieć się czy nasze opony charakteryzuje ekonomiczność w zużyciu paliwa, możemy to sprawdzić patrząc na segment w lewym górnym rogu naklejki. Efektywność paliwowa jest przedstawiona za pomocą symbolu opony z dystrybutorem paliwa w kolorze niebieskim a pod nim  znajduje się skala od A do G. Im opona jest oszczędniejsza, tym posiada wyższą klasę.

 

Najoszczędniejsze opony posiadają więc zieloną klasę „A”. Im niżej, tym opona podczas testów zużywała więcej paliwa. Klasa „D” nie jest stosowana w praktyce i stanowi po prostu granicę podziału między oponami wyższej i niższej klasy. Zatem tak naprawdę podział opon ze względu na oszczedność składa się z 6 kategorii.

Miarą efektywności paliwowej opony jest tzw. „współczynnik oporu toczenia opony„, który mierzy się zgodnie z normą ISO 28580. W pomieszczeniu laboratoryjnym montuje się testowaną oponę na specjalnym wale dociskanym do  bębna o średnicy co najmniej 1,7 m i wykonuje szereg doświadczeń.

 

 

Zdjęcie dzięki uprzejmości MTS Systems Corporation/Photo by courtesy of MTS Systems Corporation

Zdjęcie dzięki uprzejmości MTS Systems Corporation/Photo by courtesy of MTS Systems Corporation

 

Szacuje się, że w przybliżeniu różnica między jedną klasą to oszczędność w zużyciu paliwa o ok 0,1 l na 100km.  Wg. ETRMA ( z ang. European Tyre & Rubber manufacturers’ association) Europejskiego Związku Producentów Ogumienia różnica w oszczędności paliwa między oponą typu ‘A’ a ‘G’ może wynieść nawet 7,5 % dla samochodów osobowych co ma wpływ na redukcję emisji Co2 i korzystnie wpływa na środowisko, gdyż opony z mniejszym oporem toczenia emitują do atmosfery mniej Co2 o 14g/km.

 

Trzeba jednak pamiętać, że opór toczenia generowany przez opony stanowi ok 20% całkowitego oporu toczenia samochodu podczas jazdy. Pozostałe czynniki to: ciężar samochodu, jego aerodynamika, klimatyzacja, ciśnienie w oponach, styl jazdy itp.

PRZYCZEPNOŚĆ OPONY NA MOKREJ NAWIERZCHNI

 

Przyczepność opony  do jezdni to jeden z jej najważniejszych parametrów, o ile nie najważniejszy. Inżynierowie mogą ścigać się w konstruowaniu coraz cichszych i oszczędniejszych opon jednak to zapewnienie bezpieczeństwa jest ich kluczową funkcją.   Prawy górny róg naklejki z niebieską, toczącą się oponą i symbolem padającego deszczu informuje nas, jak dana opona zachowuje się na mokrej nawierzchni, ściśle mówiąc- jak klasyfikuje się pod względem drogi hamowania w takich warunkach.

Tak więc opony, które posiadają wysoką klasę wykazały krótszą drogę hamowania podczas testów- co realnie przekłada się na nasze bezpieczeństwo. Tak samo jak przy efektywności paliwowej, istnieją klasy od „A” do ”G” – „D” oraz ”G” również nie są stosowane w praktyce.

Testy wykazały, że różnica jednej klasy to ok. 3 m w długości drogi hamowania. Oznacza to, że różnica między oponą „A” i „G” może wynieść nawet 18 m!

JAK WYGLĄDAJĄ TESTY?

Przyczepność na mokrej nawierzchni może być testowana w dwojaki sposób. Pierwszy z nich polega na sprawdzeniu siły hamowania na mokrej nawierzchni pojazdu jadącego z prędkością 80 km i zwalniającego do 20km/h. Drugi test polega na sprawdzeniu tarcia  specjalnej przyczepy  występującego między jezdnią a oponą podczas jazdy z prędkością 65 km/h. Rezultatem obydwu testów jest tzw. Indeks hamowania na mokrej nawierzchni ( z ang. Wet grip index), który pokazuje procentową przewagę w skuteczności hamowania testowanej opony w stosunku do tzw opony wzorcowej.

OBRAZEK Z KILKOMA SAMOCHODAMI JEDEN ZA DRUGIM I RÓŻNICA W HAMOWANIU

Obrazek WGI

 

Jak widać Indeks na mokrej nawierzchni opony z klasy ‘A’ będzie musiał mieć indeks wyższy lub co najmniej równy 155% opony wzorcowej.

ZEWNĘTRZNY POZIOM HAŁASU

Hałas generowany przez pojazdy stanowi w wielu aglomeracjach olbrzymi problem. Częściowo odpowiedzialne są za niego opony. Ze względu na rosnącą liczbę samochodów na drogach, konstruktorzy opon przykładają sporą wagę do opracowania jak najciszej pracującego bieżnika.

Ponieważ dla wielu osób wartości podane w decybelach mogą być niewystarczające, Informacja dotycząca poziomu hałasu opony ma również postać fal dźwiękowych. Ilość czarnych fal pokazuje jakim poziomem hałasu charakteryzuje się dana opona w stosunku do dopuszczanego przez Unię Europejską limitu. W skrócie:

  • 1 fala oznacza cichą oponę -niższy o co najmniej 3db niż dopuszczalny limit
  • 2 fale oznaczają średnią oponę- spełnia ona dopuszczalny limit Unii Europejskiej z dokładnością do 3 db
  • 3 fale charakteryzują oponę głośną- o wysokim poziomie głośności ( powyżej Unijnego limitu).

 

Trzeba wspomnieć, że chodzi tu o hałas opony, mierzony na zewnątrz samochodu i nie ma nic wspólnego z hałasem odczuwanym wewnątrz pojazdu.

JAK WYGLĄDA TEST?

 

Testy są przeprowadzane w taki sposób, aby sprawdzić jaki hałas generują opony w dB. Samochód testowy stacza się z wyłączonym silnikiem i jedzie wzdłuż toru, od którego w

odległości 7,5 m i wysokości 1,2 m nad ziemią znajduje się specjalistyczny mikrofon. Podczas pomiaru samochód jedzie z prędkością 80 km/h.

Noise test for the purpose of labelling (as well as for type approval), is already well established and is to be performed in accordance with UNECE Reg.117 (same as EU Directive 92/23/EEC).

Nowe zasady naklejek dotyczą:

  • Samochodów osobowych typu C1, light commercial vehicle tyres C2, and heavy commercial vehicle tyres C3.

Wykluczone są:

  • Opony bieżnikowane
  • Profesjonalne opony off roadowe
  • Opony wyścigowe
  • Studded tyres
  • Dojazdówki
  • Tyres designed to be fitted on vehicles registered for the first time before 1 October 1990
  • Tyres whose speed rating is less than 80 km/h
  • Tyres whose nominal rim diameter does not exceed 254 mm or is 635 mm or more

Tagi:

Dodaj komentarz:

Komentarze: Bądź pierwsza/y